Хроника Трећег програма

У првом делу емисије можете слушати осврт Дејана Петровића на филмове Ашгара Фархадија „Трговачки путник” и Џона Хенкока „Оснивач”, приказане на недавно завршеном 45. ФЕСТ-у. Потом ћемо емитовати осврт Љиљане Ћинкул на поставку радова сликарке Биљане Ђурђевић „Оруђе делања” у Галерији Факултета ликовних уметности у Београду. ХРОНИКУ завршавамо освртом Долорес Станојевић на изложбу минијатура Валентине Илијевске „Фортификација плавог”, отворену у НЛБ галерији у Скопљу.

Са 45. ФЕСТ-а који је одржан од 24. фебруара до 5. марта у Београду, Новом Саду, Крагујевцу и Сопоту, Дејан Петровића издваја иранског добитника Оскара за најбољи страни филм – Трговачки путник Ашгара Фархадија, као и америчко остварење Оснивач аутора Џона Хенкока.

Трговачки путник је изузетно режирана приповест о моралу и предрасудама, освети и праштању – врхунско филмско остварење које на суптилан начин, кроз наизглед бизаран пример, отвара крајња питања људског бивствовања, које је увек и радо спремно да се поведе за сопственим нагонима или површним утисцима, пре него што ће се упустити у темељно, непристрасно и објективно трагање за могућом истином.

Хенкоков филм Оснивач тиче се једне од најпознатијих компанија на глобалном нивоу – „Мекдоналдса”. Прича полази од скромних почетака бизниса браће Мекдоналдс, који ће захваљујући сналажљивом Реју Кросу, својеврсном трговачнком путнику који продаје апарате за милкшејкове, постати надалеко познати, али и преварени.

 

* * *

Нови рад Биљане Ђурђевић Оруђе делања, заправо је уље на платну великог формата (255 пута 622 центиметра) које представља неку врсту социјалног лакмуса. Својим димензијама и сценичним каратером, слика се може окарактерисати као дело наглашене емотивне и социјалне провокације, које коинцидира са актуелним темама о нашим обесправљеним радницима у Словачкој као и у многим страним фабрикама у Србији. Ова тематизација обезличене радничке класе потенцирана је залеђеним кадровима испуњеним готово обнаженим телима мушкараца и жена у крупном плану, а идејни концепт је читљив у обесмишљавању човека и његових права, деструкцији и отуђењу у потрошачком друштву. Активистичка позиција уметнице чврстих етичких и естетичких принципа, одраз је већ формираног мишљења о друштву и стваралаштву, мишљења које је критика оправдано оценила као интелигентно, софистицирано и интригантно, пише Љиљана Ћинкул.

* * *

Македонска уметница млађе генерације, Валентина Илијевска, чија је изложба Фортификација плавог отворена 28. фебруара у Скопљу, поред минијатуре, бави се графиком и рестаурацијом и конзервацијом зидног сликарства, мозаика и икона. Своју прву самосталну изложбу имала је у Београду још као студенткиња и том приликом је представила минијатуре изведене у техници акватинте и линореза. На овој, шестој самосталној изложби Валентина Илијевска је приказала 28 минијатура смештених на седам постамената који симболишу седам светских чуда, и то у облику бедема који штите плави квадрат – симбол интуитивног у човеку, место снова и маштања, рађања идеја, борбе за оно изворно, коментарише Долорес Станојевић.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње