понедељак, 13. мар 2017, 20:20
Хроника Трећег програма
У првом делу емисије можете слушати осврт Дејана Петровића на филмове Ашгара Фархадија „Трговачки путник” и Џона Хенкока „Оснивач”, приказане на недавно завршеном 45. ФЕСТ-у. Потом ћемо емитовати осврт Љиљане Ћинкул на поставку радова сликарке Биљане Ђурђевић „Оруђе делања” у Галерији Факултета ликовних уметности у Београду. ХРОНИКУ завршавамо освртом Долорес Станојевић на изложбу минијатура Валентине Илијевске „Фортификација плавог”, отворену у НЛБ галерији у Скопљу.
Са 45. ФЕСТ-а који је одржан од 24. фебруара до 5. марта у Београду, Новом Саду, Крагујевцу и Сопоту, Дејан Петровића издваја иранског добитника Оскара за најбољи страни филм – Трговачки путник Ашгара Фархадија, као и америчко остварење Оснивач аутора Џона Хенкока.
Трговачки путник је изузетно режирана приповест о моралу и предрасудама, освети и праштању – врхунско филмско остварење које на суптилан начин, кроз наизглед бизаран пример, отвара крајња питања људског бивствовања, које је увек и радо спремно да се поведе за сопственим нагонима или површним утисцима, пре него што ће се упустити у темељно, непристрасно и објективно трагање за могућом истином.
Хенкоков филм Оснивач тиче се једне од најпознатијих компанија на глобалном нивоу – „Мекдоналдса”. Прича полази од скромних почетака бизниса браће Мекдоналдс, који ће захваљујући сналажљивом Реју Кросу, својеврсном трговачнком путнику који продаје апарате за милкшејкове, постати надалеко познати, али и преварени.
* * *
Нови рад Биљане Ђурђевић Оруђе делања, заправо је уље на платну великог формата (255 пута 622 центиметра) које представља неку врсту социјалног лакмуса. Својим димензијама и сценичним каратером, слика се може окарактерисати као дело наглашене емотивне и социјалне провокације, које коинцидира са актуелним темама о нашим обесправљеним радницима у Словачкој као и у многим страним фабрикама у Србији. Ова тематизација обезличене радничке класе потенцирана је залеђеним кадровима испуњеним готово обнаженим телима мушкараца и жена у крупном плану, а идејни концепт је читљив у обесмишљавању човека и његових права, деструкцији и отуђењу у потрошачком друштву. Активистичка позиција уметнице чврстих етичких и естетичких принципа, одраз је већ формираног мишљења о друштву и стваралаштву, мишљења које је критика оправдано оценила као интелигентно, софистицирано и интригантно, пише Љиљана Ћинкул.
* * *
Македонска уметница млађе генерације, Валентина Илијевска, чија је изложба Фортификација плавог отворена 28. фебруара у Скопљу, поред минијатуре, бави се графиком и рестаурацијом и конзервацијом зидног сликарства, мозаика и икона. Своју прву самосталну изложбу имала је у Београду још као студенткиња и том приликом је представила минијатуре изведене у техници акватинте и линореза. На овој, шестој самосталној изложби Валентина Илијевска је приказала 28 минијатура смештених на седам постамената који симболишу седам светских чуда, и то у облику бедема који штите плави квадрат – симбол интуитивног у човеку, место снова и маштања, рађања идеја, борбе за оно изворно, коментарише Долорес Станојевић.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари