Хроника Трећег програма

Mожете слушати осврт Дејана Петровића на филмове Пабла Лараина „Неруда” и Вернера Херцога „Чујте и почујте: сањарења о повезаном свету”, приказане на недавно завршеном 12. филмском фестивалу „Слободна зона”. У наставку Хронике прочитаћемо осврт Срђана Атанасовског на оперу „Фалстаф” Антонија Салијерија, изведену 23. октобра на сцени позоришта „Театер ан дер Вин” у Бечу, после чега ћемо емитовати одломак из првог чина, односно дует госпођа Слендер и Форд, те квартет брачних другова Слендер и Форд, са снимка који је забележен на премијери ове опере.

Фестивал ангажованог филма „Слободна зона”, на којем је представљено педесет документарних и играних остварења из целог света, одржан је од 10. до 15. новембра у Београду, Новом Саду и Нишу. За вечерашњу емисију Дејан Петровић пише о филму Пабла Лараина Неруда, чијим је приказивањем отворена „Слободна зона”, као и о остварењу истакнутог немачког аутора старије генерације, Вернера Херцога, Чујте и почујте: сањарења о повезаном свету.

Лараин осликава прослављеног песника, комунисту и револуционара, Пабла Неруду, као заљубљеника у савршену писану реч, сањара који машта о идеалном државном уређењу и лакомисленог промискуитетног бонвивана, а драматуршки ток је одређен односом протагонисте и његовог прогонитеља – инспектора Пелучонеа.

Вернер Херцог се у свом филму подухватио веома сложене и значајне теме – појавом интернета и његовим утицајем на милијарде људи. Кроз више одвојених поглавља Херцог, уз помоћ брижљиво одабраних релевантних саговорника, (пре)испитује новорођене дилеме и неслућене могућности које људску врсту чекају можда већ за неку годину. Објективан документаристички приступ нуди увид у менталне погледе пионира интернета, потом врхунских и прослављених хакера, као и оних појединаца који су се добровољно самоизопштили из цивилизације, нагнани на тако радикалан чин управо застрашујућим убрзањем комуникацијских канала.

 

* * *

Бечко позориште „Театер ан дер Вин” приредило је у ове јесени нову продукцију једне од првих опера заснованих на комедији Виљема Шекспира Веселе жене виндзорске, а реч је о драми ђокозо Фалстаф Антонија Салијерија. По речима Срђана Атанасовског: „композитора Салијерија познајемо као искусног бечког оперског мајстора, те Глуковог париског протежеа, али и као аутора који у својим делима ретко приказује више генијалности него што конкретни жанр то захтева. Пишући Фалстафа у последњим годинама популарности италијанске комичне опере у Бечу, Салијери је био принуђен да буде оригиналнији но икад – нумере Фалстафа плене комичном домишљатошћу, вештим музичко-сценским заплетима и упечатљивом мелодиком, што чини ову оперу можда и најуспелијим Салијеријевим делом са којим је савремена публика имала прилику да се упозна”. Заслуге такође треба приписати и изванредним ансамблима: Академији за стару музику, под управом енергичног Ренеа Јакобса, и Хору „Арнолд Шенберг” који сценским задацима одговара зачуђујуће вешто, као и самом „Театру ан дер Вин”, који се амбицијама и квалитетом ове и сличних продукција данас позиционира као водеће позориште на пољу савремених инсценација ретких опера.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње