понедељак, 27. апр 2020, 17:30
Композитор и песник
Док је компоновао I симфонију, Густав Малер је упоредо радио и на свом првом циклусу песама.
У данашњем Аутограму уредница Горица Пилиповић представиће овај обимом невелики, али по значају изузетни циклус под насловом Песме луталице.
То је уједно Малерово прво потпуно зрело дело и један од првих циклуса за глас и оркестар уопште, циклуса који ће он довести до врхунца. Јер, за разлику од неких претходника - Берлиоза са његовим циклусом Летње ноћи или Вагнера са Песмама Матилде Везендонк, на пример - Малер је од самог почетка пратњу наменио оркестру. Упркос чињеници да је скица урађена за клавир и таква и објављена као нека врста алтернативне верзије, оркестарска је наравно примарна. Значајно је и то да је Малер истовремено и песник, дакле, аутор стихова, иако су они инспирисани немачком народном поезијом из збирке Дечаков чудесни рог. Тематика је типично романтичарска: главни јунак, младић лута пољима, несрећан што је његову драгу преотео супарник. Као и у другим Малеровим остварењима и овде има аутобиографских елемената, те неки аналитичари сматрају да је 23-годишњи композитор лично искусио несрећну љубав и излио своја осећања у поезију. Кроз четири песме изражавају се четири стања духовне борбе у тренуцима неспокојства и душевног пораза.Творац немачког Lied-a, Франц Шуберт, са својим циклусом Лепа млинарица, овде је прави Малеров претходник, нису то ни Берлиоз ни Вагнер.
Коментари