Фејсбук напунио 20 година – како је факултетска апликација за оцењивање девојака променила свет
Прошло је двадесет година од када је Марк Закерберг, са још неколико пријатеља на Харварду, покренуо мрежу „TheFacebook“. „Фејсбук“ je брзо постао глобални феномен са више од три милијарде корисника и мрежа која је заувек изменила друштво и односе међу људима.
Кад се говори о Фејсбуку некако постоји осећај као да је ту одувек. Као да је тешко замислити време када га није било. Чињеница је да је прошло двадесет година можда је најприметнија када се погледа да су најранији корисници сада маме, тате, запослени. Неки су чак и деде и бабе.
Једном речју одрасли. Или што би клинци рекли – маторци.
Ретко која технолошка иновација је довела до тектонских промена у друштву и јавном дискурсу, условила читав низ промена понашања било да је реч о упознавању, дружењу, информисању, размени мишљења…
Скромни почеци
За све ове године, и уз све добре и лоше ствари које је Фејсбук донео, многи заборављају да је све почело 2003. године као апликација за оцењивање изгледа студенткиња на Харварду.
Марк Закерберг је узео инспирацију од универзитетског папирног водича „face book“, у ком су биле фотографије свих студената и њихови лични подаци.
Фејсмеш (Facemash), како се тада звао, постао је хит преко ноћи. За само неколико сати имао је више од 22.000 прегледа. Наравно, управа престижног универзитета га је врло брзо угасила, а Закербергу је запрећено избацивањем због, између осталог, кршења приватности (чудо једно како се неке ствари не мењају).
Не желећи да одустане, 4. фебруара 2004. године, заједно са још четворицом колега, основао је TheFacebook. Првобитно, мрежа је била доступна само студентима Харварда, али је брзо обухватила универзитете Колумбија, Станфорд и Јејл. Није прошло много времена док се није проширила на све колеџе „Лиге бршљана“ и отпало је „the“.
Постовање, лајкови, фоловери…
Коначно, 26. фебруара 2006. године Фејсбук је лансиран за све кориснике преко 13 година. Иако није била прва друштвена платформа за окупљање људи (та титула припада Мајспејсу), Фејсбук је био другачији.
Био је то зачетак инстант комуникације – „тајмлајна“. И био је заразан. Да ли ми је неко одговорио на последњи пост? Колико имам нових захтева за пријатељство? Да ли вас је запратио/ла момак/девојка који вам се допадају? Шта ако није?
ОМГ!
Колики утицај је оставио на читав социјални дискурс говори и чињеница да је променио и сâм језик. „Лајкови“, „поуковање“, „фоловери“, писање на „волу“. Реч године 2009. била је „unfriend“ (поништити пријатељство).
Како су године пролазиле, корисници су се само множили. Сада их има више од три милијарде. Стицање пријатеља се преселило онлајн. Више нисте морали да изађете напоље и састанете се са неким. Илузија пријатељства никада није била стварнија.
Метаверзум и шта даље
Фејсбук није само донео промене код сваког појединца. Када имате милијарде на које утичете, колективни ефекат на масовну комуникацију носи са собом последице по читаво друштво које је тешко сагледати и разумети у потпуности.
Ширење непроверених информација, лажних вести и пропагандних порука донело је ново доба и нову реалност у којој је врло често тешко разлучити шта је стварно, а шта измишљено.
Константа Фејсбука је Марк Закерберг. Многи оснивачи великих технолошких фирми из 1990-их и 2000-их су се повукли са својих позиција.
Зак, с друге стране, и даље чврсто држи узде и нема намеру скоро да их пусти. Прави озбиљне дугорочне планове за Фејсбук и не одустаје од идеје „метаверзума“ – неке врсте виртуелног живота.
Али то није све! Прошле недеље открио је велики план развоја опште вештачке интелигенције – оне која би могла сама да размишља. А када до тога дође, са сетом ћемо се сећати како смо „лајковали“ и писали глупости на зиду.
Коментари