„Tојоту“ потреса серија скандала – може ли са себе да спере љагу
Учестали скандали у вези са намештањем резултата тестова ефикасности и безбедности возила присилили су председника групе „Тојота“ на јавно извињење, управо у тренутку када су објављени подаци према којима је она у 2023. години (опет) произвела и продала највише возила на свету.
Тридесетог јануара председник групе „Тојота“ Акио Тојода био је присиљен да одговара на непријатна питања мада се његово дивовско предузеће поново окитило ловорикама као најуспешнији светски произвођач возила у 2023. години.
Група „Тојота“ је након осетног пада производње и продаје током пандемије, проузрокованог несташицом чипова, прекидима у снабдевању деловима и општом друштвеном и економском неизвесношћу која је потрошаче принудила да своју зараду стављају у сламарице, успела да се поврати и 2023. године произведе фантастичних једанаест и по милиона возила, што је њен и светски рекорд.
Прошле године потврдила је и статус светског лидера у продаји аутомобила тако што је купцима предала кључеве за (такође) рекордних и готово невероватних 11.230.000 возила, те далеко иза себе оставила немачки концерн „Фолксваген“ (9.240.000 продатих аутомобила).
Но, упркос тим успесима или управо због њих, група „Тојота“ истовремено муку мучи са квалитетом, показује ових дана серија скандала у вези са намештањем резултата тестова ефикасности и безбедности њених возила – необично за компанију која је симбол квалитета и која је остварила снажан утицај на читаву индустрију својом филозофијом сталног постепеног унапређивања и рационализације производње и пословања, која је позната под јапанским називом „каизен“.
Учестале афере
Кајзен (каизен), заправо, просто значи „побољшање“ или „унапређење“, а јапанска јавност ових дана знатижељно очекује да јој се стави на знање каква побољшања планира руководство „Тојоте“, с обзиром на последњих година учестале скандале у вези са квалитетом и безбедношћу њених возила.
Реч је о аферама које се односе на фалсификовање резултата тестова отпорности на ударе, потрошње горива и другог, које су проводили унутар групе „Тојота“
Протеклих месеци у Земљи излазећег сунца пажњу медија привлачи крупни скандал произвођача аутомобила „Даихацу“, који послује у склопу конгломерата „Тојота“ и са око 1,4 милиона произведених јединица годишње доприноси његовом фантастичном резултату поменутом раније у тексту.
Истраге започете крајем прошле године су показале да је та компанија штедела време и новац на тестовима безбедности и ефикасности возила, фалсификујући резултате и доводећи у опасност животе људи. Резултати су лажирани како би се скратило време потребно за избацивање нових модела на тржиште.
Битан члан групе „Тојота“ је и произвођач камиона и аутобуса „Хино“, за којег се 2022. године сазнало да је деценијама рутински фалсификовао податке о потрошњи горива и количини штетних издувних гасова, приказујући моторе својих камиона као ефикасније и чистије него што јесу. Држава је зато казнила „Хино“ и он сада покушава да обезбеди опстанак удруживањем са својим највећим тржишним ривалом – компанијом „Мицубиши Фусо“.
Крајем јануара на видело су изашли и фалсификати „Тојоте индастриз“, компаније која прави дизел-моторе и која је лажирала резултате у вези са погонском снагом, који су потребни за стицање цертификата за производњу. Због тога је компанија „Тојота аутомобили“ објавила да својевољно обуставља испоруку десет возила из своје производне палете, међу којима и популарни „ленд крузер“.
Јавно кајање
И тако долазимо до покајничке конференције за новинаре с почетка текста. Легендарни председник „Тојоте“, шездесетседмогодишњи индустријски магнат и велики љубитељ аутомобила Акио Тојода извинио се 30. јануара за то што су поменута три члана групе коју предводи изневерила поверење потрошача, деоничара и снабдевача.
Он је изјавио окупљеним припадницима седме силе да је група изгубила из вида вредности и приоритете које је деценијама гајила и због којих је и била основана, као што су пасија за стварање нових производа и пружање услуге која муштерије чини срећним.
Тојода, који се почетком прошле године повукао с положаја генералног директора „Тојота аутомобила“ и тако препустио конкретно свакодневно управљање осовином групе млађем стручњаку, додао је да ће он лично предводити напоре за промене сада већ озбиљно осрамоћеног концерна „Тојота“, као и да ће оне ићи у смеру повратка коренима.
Када су корени у питању, интересантно је, и за председника групе посебно болно, да последњу карика у ланцу скорашњих скандала чини „Тојота индастриз“, прва компанија основана под породичним именом Тојота (или Тојода), из које се генерацију касније издвојила фабрика аутомобила. Творац тог изворног предузећа био је тесар и изумитељ текстилних машина прављених од дрвета Сакићи Тојода још далеке 1926. године.
Изневерена филозофија сталног самоусавршавања?
Председник Акио Тојода је као неке од разлога за кризу вредности у групи навео то да су њени конституенти сваки за себе израсли у огромне компаније и то да они међусобно сарађују на оперативном нивоу, у размени технологија и рационализацији производње, али делују независно када је у питању менаџмент. Притом, каже он, руководства ентитета попут „Хина“ и „Даихацуа“, које је корпорација „Тојота аутомобили“ у прошлости преузела, осећају да немају моћ и ауторитет да проговоре о проблемима који их оптерећују.
Када се узме у обзир да је поред скандала у три поменута конституента групе, у периоду 2009–2010. и у 2014. група била присиљена да због проблема у контроли квалитета опозове чак неколико десетина милиона возила, може се сматрати да је кајзен, принцип константног побољшања, којим је „Тојота“ опчинила свет у значајној мери дискредитована.
Највећи узрок за праксу сталног постепеног погоршања из последњих петнаестак година (акка, на јапанском „погоршање“, што је, нажалост, нови јапански израз којем „Тојота“ може да научи свет), по признању самих починилаца недозвољених радњи и речима стручних коментатора јесте амбиција да група претекне своје највеће светске ривале, попут „Џенерал моторса“ и „Фолксвагена“, и чврсто заседне на трон највећег и најпродаванијег светског произвођача аутомобила. Зарад тог циља похлепно су повећавани производни капацитети и откупљивани други производни субјекти, те хватане пречице када у усавршавању компоненти, тестирању производа и обуци особља.
Тако испада да ће остваривање светских рекорда у производњи и продаји возила „Тојоту“ коштати угледа, поверења потрошача, па и доста новца, нарочито када се узме у обзир то да казне које намеће држава подразумевају вишемесечне обуставе производње и чак одузимање дозвола за масовну продукцију појединих модела.
Односно, неће бити изненађење ако се касније испостави да је историјски врхунац „Тојоте“ истовремено био и почетак њеног пада.
Коментари