Нови греси јапанских произвођача – да ли компанији "Даихацу" прети банкрот
Руководство јапанског произвођача возила "Даихацу", који се налази у саставу групе "Тојота", признало је да је компанија фалсификовала резултате тестова безбедности на чак 64 своја модела. Намештање резултата иде уназад све до 1989. године, а истрага коју је отпочела држава могла би да аутомобиле те компаније удаљи с јапанског тржишта неколико година и тако угрози њен опстанак.
Још један скандал који доводи у питање квалитет домаћих аутомобила ових дана потреса Земљу излазећег сунца.
Компанија "Даихацу", произвођач малих, јефтиних породичних аутомобила и комбија који се налази у склопу концерна "Тојота", присиљен је да затвори своја постројења у Јапану због истраге коју ће спровести надлежни државни органи, након што је признао да је више од три деценије фалсификовао резултате безбедносних тестова за своја возила.
Обустављање производње значи да ће на принудни одмор отићи око девет хиљада радника у Јапану. За "Даихацу", који је прошле године у Јапану произвео око 870.000 возила прошле године, ради и преко осам хиљада фирми снабдевача деловима.
"Даихацу", чије је седиште у граду Осака, тренутно поседује четири фабрике у далекоисточној царевини, али је прво признање о "уређивању" резултата тестова безбедности саопштено у априлу ове године у односу на моделе које су изашли са производних трака компаније у Тајланду и Малезији.
Захваљујући истрази независног тела, временом је, међутим, постало јасно да се фалсификовање резултата испитивања односи на чак 64 модела тог произвођача, да обухвата и количину издувних гасова коју возила испуштају, и да је почело још далеке 1989. године. Од тога, 28 модела се и даље производи или је у фази развоја.
Компанија истиче да је највећи проблем то што врата њених аутомобила не могу да се споља отворе након судара, што отежава спасавање повређених. Међутим, један од примера намештања који је обзнањен је да су резултати отпора возила на удар на месту сувозача, ради уштеде времена, просто преписани и за место возача, где се, наравно, налази волан па је ситуација другачија, без спровођења потребног испитивања.
Срећом, до сада нису забележени смртни случајеви или повреде које се могу директно приписати сигурносним недостацима које је компанија прикрила.
Сенка сумње над јапанском ауто-индустријом
Ипак, с обзиром да су крупни скандали сличне природе раније откривени и код других јапанских произвођача, попут "Мицубишија" у првој деценији овог века (2004) и саме "Тојоте" у другој деценији (2014), јасно је да ће случај "Даихацу" даље нашкодити поверењу потрошача и имиџу јапанске аутомобилске индустрије. Поготово што су недавно (2017. и 2018. године) и фабрике "Нисан", "Мазда", "Сузуки" и "Субару" признале сопствене грехе у вези намештања резултата на тестовима економичности у трошењу горива или садржаја штетних супстанци у издувним гасовима.
Доводи се у питање и чувени систем надзора квалитета у групи "Тојота", нарочито када се има на уму да је још једна велика фирма у њеном саставу, произвођач камиона "Хино", такође окривљена за намештање резултата испитивања 2022. године.
Компанија "Даихацу" је наследник фабрике основане још 1907. године. Тачно шест деценија доцније, 1967. године, "Тојота" је постала њен деоничар. Три десетлећа касније, 1998. Тојота је постала већински власник "Даихацуа", да би пуно власништво у њему заокружила 2016. године.
Опасност од банкрота?
Укључујући ту и фабрике у иностранству, из погона "Даихацуа" је прошле фискалне године изашло укупно 1,42 милиона возила, а компанија је остварила нет профит од 102 милијарде јена, што је по тадашњем курсу износило преко 700 милиона америчких долара. Она у профиту групе "Тојота" учествује са само три посто. Ипак, "Даихацу" је битан јер возила које производи заузимају скоро трећину тржишта тзв. "лаких" возила у Јапану.
Сам "Даихацу", а поготово мајка компанија "Тојота", има пуно новца с којим може да надокнади трошкове оправки проблематичнх аутомобила, обештети снабдеваче за неиспуњење одредби уговора, па и преживи извесни период смањене продаје због неповерења потрошача у квалитет његових возила.
Међутим, стручњаци страхују да би наредба Министарства земље, инфраструктуре, саобраћаја и туризма о обустави испоруке његових возила тржишту због ширине истраге могла да потраје годинама, те да би "Даихацу" могао и да изгуби дозволе потребне за производњу и због свега тога оде на добош.
Коментари