петак, 11.04.2014, 07:30 -> 07:47
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Јапана
Слом контроле квалитета у "Тојоти"
Због дефеката "Тојота" опозвала 6,4 милиона својих аутомобила. Највећи светски произвођач возила, који је деценијама био симбол квалитета, само у последњих пет година повукао је преко 30 милиона возила.
Највећи јапански и светски произвођач аутомобила "Тојота" објавио је да привремено повлачи из употребе 6,4 милиона својих возила произведених од 2005. године на овамо. Чак 27 различитих модела аутомобилског гиганта из централног Јапана биће обухваћено том великом акцијом.
Разлог за опозив возила су проблеми у паљењу и отварању ваздушног јастука, кварови мотора који покреће брисаче, тешкоће у подешавању положаја седишта и дефекат у кућишту волана.
Мада су забележени мањи пожари при паљењу и утврђено да постоји могућност да се код једног броја возила ваздушни јастук не отвори при судару ако се волан налази под одређеним углом, јапанска компанија тврди да до сада није примила извештаје о томе да је неко од возача повређен.
Аутомобили се повлаче на бесплатну оправку ради превенције, али и да би се задовољили "Тојотини" клијенти.
Највећи део опозваних аутомобила, њих 2,2 милиона, има само мање дефекте на шинама које служе за подешавање раздаљине седишта у односу на волан тако да, технички гледано, размера проблема није превише алармантна.
Такође, повлачење возила у сврху бесплатне оправке је већ постало рутинска пракса у аутомобилској индустрији. Мада возачи у том случају морају да претрпе непријатност јер су лишени свог аутомобила на одређено време, опозив може да на потрошача остави позитиван утисак, у смислу да произвођач води рачуна о добробити својих муштерија.
Међутим, стручњаци упозоравају да је "Тојота" у последње две и по године опозвала укупно чак 25 милиона возила, што може имати озбиљне последице по углед компаније и поверење потрошача у њу.
И раније, у 2009. и 2010. години, "Тојота" је била присиљена да привремено повуче 7,5 милиона возила, пре свега због дефекта на папучици за гас која се заглављивала проузрокујући неконтролисано убрзање и несреће. Највећи број аутомобила који су тада опозвани били су произведени у "Тојотиним" фабрикама у Северној Америци, а међу њима су се налазиле и у целом свету омиљене "короле", "камрији" и "лексуси" .
Америчке власти тужиле су јапанску компанију због игнорисања проблема, односно, недовољно брзе реакције на жалбе возача. "Тојота" је прошлог месеца пристала на нагодбу са америчким Министарством правде по којој је платила казну од 1,2 милијарде долара.
Штета по углед компаније
"Тојота" већ неколико деценија важи за једног од светских лидера у квалитету и узор када су у питању поузданост и исплативост возила. Ова компанија у 2012. години произвела је фантастичних 9,9 милиона и продала чак 9,74 милиона возила.
Ефикасност и контрола квалитета у "Тојоти" протеклих деценија постали су предмет проучавања у аутомобилским фабрикама и на универзитетима широм света, не само у области машинске индустрије и економије, већ и као културни феномен који добро осликава јапански менталитет и вредности као што су добро планирање и организација, вредноћа и жеља за сталним усавршавањем.
Стручњаци "Тојоте" путовали су широм света држећи предавања о филозофији упорног, постепеног подизања квалитета "Тојоте" која је позната као "каизен" (на јапанском то значи "унапређење"), а руководиоци те компаније сврстали су се међу најпрестижније светске ауторе књига о менаџменту.
Међутим, дефекти на преко 30 милиона "Тојотиних" возила који су откривени у протеклих пет година озбиљно доводе у сумњу квалитет производних трака ове мега компаније.
Узроци пада квалитета
За овај забрињавајући пад квалитета узроке треба тражити пре свега у наглој експанзији ове компаније која је протеклих година, у настојању да свргне "Џенерал Моторс" са трона највећег светског произвођача, пребрзо проширила своје капацитете купивши неколико јапанских фабрика као што су "Даихацу", "Хино" и "Субару".
Сматра се и да је битан узрок пада квалитета у последњим годинама постепено пензионисање бројне генерације прекаљених радника и службеника који су рођени током бејби-бума, у годинама након завршетка Другог светског рата, и који су били снажно мотивисани жељом да превазиђу беду, изграде поражени и разорени Јапан и поврате му међународни углед.
Последњих деценија бележи се и драматичан пад квалитета едукације у Јапану где убрзано смањивање популације младих присиљава образовне институције да, у борби за опстанак, снизе своје критеријуме како би могле да привуку што више студената.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 4
Пошаљи коментар