Читај ми!

Фолксваген у Европи гради шест „гигафабрика“ за аутомобилске батерије

Електрични аутомобили су још увек скупи, а велики су и проблеми са снабдевањем тржишта довољном количином батерија. Немачки концерн „Фолксваген“ има међутим амбициозне планове са е-возилима.

„Фолксваген“ се све више угледа на „Теслу“. Немачки концерн до 2030. намерава да изгради шест нових фабрика за производњу батерија за електричне аутомобиле.

Планира се такође и стварање европске мреже станица за брзо пуњење батерија на возилима. Уз помоћ сопствене мреже фабрика у којима се производе батерије, немачки концерн жели да се укључи у популаризацију е-возила.

С већом понудом, цене таквих аутомобила требало би да падну. Највећи европски произвођач на тај начин директно напада америчког ривала „Теслу“.

Како је у понедељак потврђено из „Фолксвагена, тај концерн за седиштем у Волфсбургу сарађиваће са фирмама попут „Нортволта“ из Шведске. Партнери су већ почели да граде прву фабрику у немачком Залцгитеру, а друга ће бити месту Шелефтео на северу Шведске. До 2030. би производња требало да почне на још четири локације.

Шеф Радничког савета у „Фолксвагену“ Бернд Остерлох и премијер покрајине Доње Саксоније Штефан Вајл (обојица су чланови Надзорног одбора Фолксвагена) залажу се за то да се на тлу Савезне Републике Немачке изгради још једна додатна фабрика.

Јасна стратегија

Стратегија „Фолсквагена“ је јасна: једним потезом решити неколико проблема – пре свега стабилно снабдевање на дужи рок. Слично као и у пословима са производњом чипова, на светском тржишту догађају се проблеми с испорукама делова, а европска аутомобилска индустрија умногоме зависи од азијских партнера.

Други аспект који игра важну улогу у калкулацијама „Фолксвагена“ јесте обим производње. С његовим порастом трошкови производње у сопственој режији требало би да опадају, а пад трошкова производње батерија омогућио би немачком концерну да е-аутомобиле на тржишту понуди по приступачнијим, нижим ценама од садашњих.

Та стратегија може се протумачити као фронтални напад на „Теслу“. Шеф америчке компаније Илон Маск саопштио је да би нова „Теслина" фабрика поред Берлина требало истовремено да постане и највећа светска фабрика батерија за е-аутомобиле.

Американци су уједно најавили да убудуће муштеријама желе да понуде више модела у сегменту средње и компактне класе – а то су управо сегменти у којима доминира „Фолксваген“.

Шест „гигафабрика“

Судећи по актуелним плановима, у шест Фолксвагенових „гигафабрика“ до 2030. би могле да се производе батеријске ћелије укупне енергетске вредности од 240 гигават-сати годишње. То би у просеку било 40 гигават-сати по фабрици. Премијер Доње Саксоније Вајл рекао је да би, према његовом мишљењу, „за најмање једну фабрику Фолксвагена добра локација била обала Доње Саксоније“.

Он притом пре свега циља на енергију ветра, јер производња батерија би требало да се одвија уз помоћ еколошки обновљиве енергије, уз минималну емисију угљен-диоксида. Планира се да се батерије већим делом и рециклирају и зато и странка Зелених поздравља намере „Фолксвагена“.

Концерн је, осим тога, најавио да, у сарадњи е енергетским концернима „БП/Арал“ из Велике Британије/Немачке, односно „Ибедролом“ из Шпаније и „Енелом“ из Италије планира да знатно прошири мрежу „пунионица“ електричних аутомобила у Европи.

До 2025. би требало да буде инсталирамо око 18.000 пунктова за брзо пуњење батерија „Пуњење батерије би требало да буде једноставно као и точење горива“, најавио је шеф концерна „Фолксваген“ Херберт Дис.

Заједничком иницијативом би 2025. би, према плановима немачке фирме, требало да буде покривена отприлике трећина потреба на тржишту јавно доступних „пунионица“ у Европи.

Програм штедње

Пре објављивања планова о експанзији у области електро-мобилности, потврђено је да је управа „Фолсквагена“ са Радничким саветом постигла договор и око концепта којим би требало да се смањи број запослених. Лист Ханделсблат, позивајући се на изворе из концерна, пише да се да је реч о око 5.000 радних места.

„Фолскваген“ неће почети да масовно дели отказе, јер ће се број радника смањивати у складу са социјалним планом и заштитом егзистенције радника. То значи да ће „Фолксваген“ својим радницима понудити на пример одлазак у превремену пензију по повлашћеним условима, као и неке друге концепте договорене у сагласности с представницима радника.

Ако се радници ипак у довољном броју не одлуче да прихвате понуду концерна, посматрачи не искључују могућност да се на њих повећа притисак да ипак напусте фирму.

„Фолскваген“ се за тај корак одлучио због структуре трошкова. У поређењу с конкуренцијом, они су, како тврди менаџмент, превисоки. Зато су у децембру челни људи немачке фирме одлучили да до 2023. смање фиксне трошкове за пет одсто.

Број коментара 12

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 05. август 2024.
20° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару