субота, 09.09.2023, 18:22 -> 19:03
Извор: РТС, Guardian
Коко Шанел била и нацистички агент и члан покрета отпора
Велика ретроспективна изложба о Коко Шанел открива доказе да је модна дизајнерка била чланица француског покрета отпора. Документи које јавност раније није имала прилике да види биће изложени у Лондону, у Музеју Викторије и Алберта, заједно са контрадикторним доказима да је француска креаторка деловала као нацистички агент.
Документи који се односе на активности Габријеле Бонер Шанел, далеко познатије по надимку Коко, током ратних година у Паризу, дају озбиљну ноту, вероватно, најгламурознијој изложби године у Великој Британији.
Поставка Габријела Шанел: Модни манифест (Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto) међу експонатима има више од 50 одела од твида, укључујући и розе комплет који је припадао глумици Лорен Бекол. Ретроспективна изложба биће отворена 16. септембра у Музеју Викторије и Алберта у Лондону.
„Нисмо могли да направимо изложбу о Коко Шанел а да се не позабавимо њеним активностима током рата“, рекла је кустоскиња, Ориол Кулан, која је проширила изложбу која је први пут организована у Палати Галијера (бивши Музеј моде) у Паризу 2020. године.
Нови експонати чине део поставке која дубље анализира какве везе је креаторка имала са Великом Британијом, као и њене активности током рата.
У документима које јавност раније није имала прилике да види, уочава се име Габријела АКА Коко Шанел на листи од 400.000 људи чија је активност у покрету отпора поткрепљена званичним подацима.
„Француска Влада потврдила је њено активно учешће у покрету отпора, о чему постоји и документ из 1957. године“, нагласила је Куланова.
Музеј ће такође показати јаке доказе да је Коко сарађивала са Немцима у окупираном Паризу, укључујући транскрипте послератног испитивања тројице нацистичких званичника који је појединачно наводе као поуздан извор.
„Нови докази је не ослобађају кривице. Само чине слику компликованијом. Све што можемо рећи је да је била умешана са обе стране“, објашњава кустоскиња.
За разлику од недавне изложбе која је била осмишљена тако да представи комплетну причу о модној кући „Диор“ која постоји и 66 година након смрти свог оснивача, изложба о Коко Шанел не приказује период након њене смрти 1971. године. Изложба је лична, али због креаторкиног контроверзног живота, и политичка.
Ориол Кулан издваја дизајнеркино детињство проведено у француском самостану након смрти њене мајке и нестанка њеног оца, као услов да се развије особа склона самозаштити одакле су инстинктивно проистекли десничарски ставови.
Модна креаторка је, како каже Куланова, пре свега, неко ко се бори да преживи, увек у потрази за приликама да „крене напред кроз живот“. Током раних 1940-их, Коко Шанел била је у вези са нацистичким официром бароном Хансом Гинтером фон Динклагеом, што је искористила да ослободи свог нећака из немачког логора.
„Нисмо хтели да игноришемо то што је радила током рата али ово је, пре свега, модна изложба“, нагласила је кустоскиња.
Крхки вечерњи комади, који се обично чувају добро заштићени у архиви музеја, биће изложени, заједно са револуционарним „вечерњим панталонама“ којима је млада Шанел скандализовала француско друштво.
Једна просторија ће бити посвећена чувеном парфему Шанел број 5, који је постао препознатљив мирис који су радо користиле славне личности од Мерилин Монро до Ендија Ворхола.
Међу стотину експоната, који су додати изложби у односу на поставку приказану у Паризу, многи предмети сведоче о везама Коко и Велике Британије.
Портрет Шанел у уљу, који је насликао Винстон Черчил, потврда је блиске везе са британским друштвом која је настала кроз њену романсу са војводом од Вестминстера. Нацисти су дизајнерки чак дали кодно име „Вестминстер“.
Изложба такође наглашава њену мање познату везу са британском производњом. Изложена ће бити и црвена вечерња хаљина од свиленог сомота, са одговарајућим рукавицама до лакта, које је за Шанел направила компанија „Манчестер велвет“ 1932. године.
Током те деценије, Коко је основала компанију "British Chanel Ltd." за производњу својих креација од британских тканина, укључујући лан из Северне Ирске и нотингемску чипку.
„Коко Шанел је била веома захтевна, тако да та веза сведочи о постојању висококвалитетне текстилне индустрије у Британији, која, нажалост, више не постоји“, навела је Куланова.
Коментари