Пронађени фосили сићушног сисара – древног претка коња, јелена и свиња

У Корал Блафсу у Колораду, пронађени су остаци животиње за коју се процењује да је живела пре око 65 милиона година. Појавила се непосредно након изумирања диносауруса, а идентификована је на основу дела лобање и кости вилице.

Новооткривена врста сисара добила је латинско име militocodon lidae, а процењује се да је тежила до око 450 грама и да је заправо предак – свих савремених копитара. Према истраживачима који стоје иза открића, ово малено створење испуњава одређене важне празнине у нашем знању о породици раних сисара periptichidae, који су се брзо насељавали планетом након нестанка диносауруса.

„Откриће и детаљни опис и поређења делимичне лобање m. lidae представљају важан корак ка откривању сложене еволуционе историје сисара породице periptychidaе“, пишу палеонтолог Лукас Вивер са Универзитета Кент Стејт у Охају и његове колеге у објављеном раду.

Након што је ископао узорак и очистио га, тим је користио софистициране технике скенирања, 3Д реконструкције и поређења зуба, упоређујући их са зубима других фосила и остатака савремених животиња – да би m. lidae ставио на право место на еволуционом стаблу.

Кључ за истраживање је био доказ да су зуби ове животиње коришћени за гњечење и жвакање. То сугерише да би нас ово мало створење на крају еволуцијом довело до крава, свиња и јелена какве познајемо данас.

Истраживачи су пронашли само неколико фосила m. lidae у последњих осам година, тако да су и даље потребна даља открића и студије да би се потврдило да је ова мала и прилично симпатична животиња заиста оно што мислимо да јесте.

„Наставак откривања и проучавања раних палеоценских архаичних копитара ће скоро сигурно открити више примерака који се не уклапају уредно у постојеће таксономске канте, приморавајући нас да се боримо са еволуционом историјом која је прилично замршена и са прелазним облицима“, пишу истраживачи.

Свако ново откриће фосила даје истраживачима прилику да прецизирају и преиспитају образац еволуције на Земљи – скоро исто као кад шира слика добија оштрији фокус – за сваки детаљ.

Налазиште Корал Блафс, које палеонтолози ископавају деценијама, показује се све вреднијим у помагању у решавању тог проблема.

Истраживање је објављено у часопису Journal of Mammalian Evolution.

недеља, 30. јун 2024.