Еколошки прихватљива горива

Све је већа потреба за еколошки прихватљивим и мање штетним горивима, која би у будућности могла да се користе као замена за фосилна горива. Неке европске земље намеравају да после 2030. године забране регистрацију возила на фосилна горива.

Стабљике пшенице су природан обновљиви материјал који би ускоро могао бити коришћен за производњу нове врсте биогорива. Како је то могуће и у којој мери? Да би одговорили на та питања, биолози и хемијски инжењери удружили су се на експерименталном пољу у северној Шпанији.

Научници Европског истраживачког пројекта користе сламу за производњу биобутанола. Како кажу, то би могла постати зеленија, ефикаснија, одрживија и јефтинија замена за постојећа биогорива ‒ био-дизел и етанол.

Инес дел Кампо, хемијски инжењер, објашњава да је бутанол много тежи од постојећих биогорива, што значи да је хемијски стабилнији, а самим тим и да мање испарава. Његовом употребом у транспорту смањиле би се емисије гасова како у возилима тако и на бензинским пумпама и у индустријским постројењима.

Трансформисање сировине у гориво захтева сложене механичке, хемијске и молекуларне процесе. Научници су морали да тестирају стотине различитих варијаната како би дошли до одговарајућег рецепта.

„Сламу ситнимо до веома малих честица. Затим је пет минута загревамо на температури од око 175 Целзијусових степени. Додајемо јој мало киселине, што ствара супстрат оптималан за ензиме, који разбијају дуге хемијске ланце на молекуле зване ʼмономериʼ. Затим додајемо бактерије које се хране тим молекулима и трансформишу их у бутанол", објашњава биолог Иранцу Алегрија.

У Великој Британији молекуларни биолози и биохемијски инжењери узгајили су бактерију која се користи у овом процесу. Први избор истраживача били су микроорганизми веома толерантни на одређене хемикалије.

Према молекуларном биологу Холију Смиту, највећи изазов за научнике био је рад са сламом због хемијских једињења која током ферментације могу шкодити бактеријама. Зато су развили бактерије толерантније на те хемикалије.

Лабораторијски тестови показали су да се добијени бутанол може мешати са дизелом до 40 процената или са бензином до 16 процената. Сада истраживачи размишљају о даљем правцу развијања.

На питање када ће бутанол ући у саобраћај, Едвард Тимоти Дејвис, координатор пројекта „Бутанекст", одговара: „Очекујем да цена производње бутанола падне и да он буде комерцијално доступан кроз пет до десет година. Поред цене, његов улазак на тржиште зависи и од законске регулативе".

Научници се надају да ће допринети циљу Европске уније да се до 2020. године десет одсто горива у транспорту добија из обновљивих извора.

Приредила Наташа Тодоровић

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 26. јун 2024.
22° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару