Читај ми!

ЖИВ ПЕЧЕН

Знате ли шта значи бекати? Питајте свог ђака првака

Зашто је важно да ђаци прваци на почетку школовања науче шта је буква а шта бекавица, шта значи бекати, а шта буквалан? И шта би, онда, требало да знају пре поласка у први разред, да би разумели да између азбуквара, почетнице, бекавице и буквара – нема разлике?

Реч тест је латинског порекла (testum) и значи проверавање али и доказивање. То је поступак да се код ученика мери и вреднује знање.

Тестом се долази до података колико је развијено знање ученика као и његове вештине. Али пре тога треба видети за која знања се ученик оспособљава. И ево примера из свеске једног ђака првака:

 Прича о речи буквар из књиге Милана Шипке „Приче о речима” коју је учитељица београдске основне школе поделила ученицима на часу српског језика – није спорна. Да не буде забуне, књига Милана Шипке, једна је од ретких таквих у нас, која на популаран начин објашњава речи, њихово порекло и значење, младим читаоцима.

Питање је овде, међутим, колико су прваци у школском месецу новембру – читаоци.

Читаоци или слушаоци, свеједно, да ли су способни да разумеју текст о пореклу речи и старим српским речима које одавно нису у употреби? Није тајна да не тако мали број наших старијих основаца не разликују значења основних речи, а од седмогодишњака се сад очекује да разликују шта је буква а шта бекавица, шта значи бекати, а шта буквалан?

И шта би, онда, деца требало да знају пре поласка у први разред, да би разумели да између азбуквара, почетнице, бекавице и буквара – нема разлике?

О техничкој писмености (читању и писању слова) овде није реч, она се већ подразумева на почетку првог разреда. Слова се убрзано прелазе у школи, без обзира на то што су седмогодишњаци, заправо већина, тек почетници у техничком описмењавању.

Овде говоримо о функционалној писмености која је код нас прилично запуштена.

А функционална писменост је разумевање прочитаног, однос према прочитаном и способност да напишемо текст који није само понављање (репродукција) него треба да буде смислен и садржајан. 

Прваци могу ту и тамо да репродукују прочитано, онако како чине кад после само једног слушања науче песмицу наизуст, али колико пуко понављање без разумевања има смисла?

После приче из популарне лингвистике Милана Шипке о буквару, седмогодишњаци су добили и тест за проверу знања. Колико су разумели прочитано, види се из неколико дечјих одговора, који намећу питање, да ли су одговарајући избор и селекција градива за тестирање?

Важно је познавање градива, али и способност ученика да протумаче и повежу оно што је дато у тексту, а томе и служе тестови знања. 

На крају, зашто је важно да ђак првак који технички још не барата свим словима прво научи шта је буква?

Ту је штошта (не)корисно за прваке, у тесту су и мучилица, кмекалица као понуђени погрешни одговори.

Морају да напишу и шта је буки, аз сигурно већ знају пошто се помиње азбуквар, хоће ли у следећем тесту бити вједје, онда глагољи?  

Чему све ово одмах, на почетку, када тек савладавају технику, још повезују речи и слике?

Старије генерације памте Моју прву књигу, тако се звао буквар. Био је разумљив, почев од наслова. 

понедељак, 23. децембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње