Београдски бечки дечак
Теодор Грегор Илић је 12-годишњи Београђанин и већ две године је члан и солиста престижног Хора бечких дечака, који 2023. обележава 525 година постојања. О животу у Бечким дечацима, солистичким успесима и амбицијама да постане оперски певач говорио је у емисији Србија на вези, а том приликом ексклузивни интервју за РТС дао је и директор Бечких дечака, Гералд Вирт.
Теодор нема дилему шта ће бити кад порасте. Певање је већ сада његов живот и са својих 12 година има завидну каријеру. Наступао је као солиста и у хору у престижним концертним дворанама, Музикферајну, Винер Концертхаусу, играо у представи у Јозефштат театру, певао у Италији, Швајцарској, а да није било короне чула би га и публика у Јапану, Кини, Немачкој. Овог лета нада се Моцартовој "Чаробној фрули" у Бечкој државној опери и Салцбургу.
Неуобичајено за његов узраст, музички узори су му, каже, Франко Корели, Марио дел Монако и Ђузепе ди Стефано, "златни тенори" друге половине прошлог века.
У разговору са уредницом Тијаном Паунковић открива како живи у интернату Бечких дечака, без родитеља и брата близанца, уз свакодневне пробе, наставу на немачком језику, многобројне наступе, концерте, али и бројне спортске активности, пливање, кошарку, стони тенис... Строга дисциплина подразумева и ограничену употребу мобилног телефона, само сат времена дневно - готово незамисливо за данашње нараштаје.
Теодор је певао још у вртићу, где је његов таленат открила васпитачица Ивана Носовић. Свира клавир од 6.године, освајао је прве награде на певачком такмичењу Златна сирена као ученик школе "Дринка Павловић", био најмлађи члан Дечијег хора РТС-а, под диригентском палицом Снежане Деспотовић. А онда је његова мајка послала победнички снимак на адресу Бечких дечака и од наредне године већ је живео у њиховом интернату, заједно са дечацима из Аустрије, али и целе Европе и са других континената.
У интервјуу за РТС директор Бечких дечака Гералд Вирт објашњава да се најпознатији дечији хор у свету састоји из четири хора који су добили имена по познатим аустријским композиторима: Моцарту, Шуберту, Хајдну и Брукнеру. Хајдн и Шуберт су и сами певали у том хору, док је Брукнер једно време свирао оргуље у Царској капели Хофбург палате, где хор традиционално већ вековима пева недељну мису.
Теодор је члан Моцарт хора, чији је диригент Мануел Хубер.
Наредне године низом концерата и манифестација у Аустрији и широм Европе биће обележен јубилеј - 525 година постојања хора који је, подсећа Вирт, настао 1498. када је цар Максимилијан Први реорганизовао своју дворску музику тако што је, као њен део, официјелно започео са радом и хор дечака.
Данас функционише као приватно удружење и образовна институција која деци пружа класично образовање са посебним акцентом на музици. Сваки дечак из четири хора добија већи део свог музичког образовања кроз хор, али такође има и индивидуалне часове певања, појашњава директор.
"Наш циљ је да дечаци у певању развију потпун, снажан звук, да буду у стању да натпевају оркестар, као што је то недавно урадио Тео, певајући као солиста Бернштајнове "Чичестер псалме" у Концертхаусу у Бечу", каже Вирт.
Теодор је на том концерту упознао и светски признатог тенора Михаела Шадеа и баритона Томаса Квастхофа, од којих је добио комплименте.
О његовом гласу и директор Вирт има само речи хвале. Каже да он има диван мецосопран широког распона, стабилан и у високим и у ниским тоновима и употребљив у разним улогама. "Надам се да ће Тео и у наредне две године, колико ће бити у хору, имати много прилика да пева као солиста и да ће публика моћи да ужива у његовом дивном гласу", истиче маестро.
Додаје да је корона изменила животе свих уметника и уметничких организација, те да због тога Бечки дечаци нису били на турнејама још од марта 2020. То представља потешкоћу не само у финансијском смислу, него и зато што су дечаци у хору управо да би што више наступали и имали концертно искуство широм света. Директор ове музичке институције се нада да ће све "ковид препреке " ускоро бити превазиђене и да ће и хорови Бечких дечака коначно поново кренути на интерконтиненталне турнеје.
Коментари