Читај ми!

Значај жига за развој бренда

У овој епизоди серијала о дигиталном предузетништву објашњавамо шта је то жиг, како се региструје и зашто је важан за свакога ко жели да свој производ истакне у односу на конкуренцију.

Данас говоримо о томе шта је жиг и зашто је он кључан за сваки бренд.

У свету где се милиони производа боре за нашу пажњу, управо бренд прави разлику – а жиг је једини начин да тај идентитет заиста постане наш.

Жиг је правo које можемо да заштитимо у Заводу за интелектуалну својину.

То је монополско право које нам омогућава да одређени знак користимо за обележавање производа или услуга у промету. Дакле, ако два лица производе исти производ, на пример ципеле, сваки од тих пословних конкурената има потребу да се обрати својим потрошачима и саопшти им које ципеле он производи.

Он то чини тако што на производ ставља свој знак.

Али сама чињеница да је свој производ, обележио неким знаком, још увек не значи да на њему има интелектуалну својину. Као и у случају свих других права индустријске својине – патената, дизајна и тако даље – да би неко стекао заштиту на свом знаку потребно је да га заштити жигом.

То значи, потребно је да поднесе пријаву за заштиту жига Заводу. Завод ће онда да провери да ли су услови за заштиту знака жигом испуњени па ако јесу, објавиће пријаву на свом веб сајту. На тај начин, носилац ранијег права има прилику да то спречи ако сматра да би таква заштита повредила неко његово право. Пријава жига на објави стоји три месеца, ако у том року не буде приговора, Завод доноси одлуку о признању.

Не само да жиг гарантује правну заштиту једног знака, он је неретко и вредно маркетиншко средство. Поједини жигови вреде десетине милијарди долара и представљају симбол добре репутације неког привредног субјекта.

Обично се каже да жиг продаје робу што и није далеко од истине. Иза њега стоји обећање да ће означени производ имати оне особине на које смо навикли или које очекујемо да ће имати. И што је жиг успешнији на тржишту, то је и већа опасност да ће бити предмет кривотворења. Стога је јако важно и корисно заштитити га. 

Жиг траје десет година од дана подношења пријаве и може да се обнавља неограничен број пута уз обавезу плаћања таксе. У нашој земљи и данас важе неки жигови који су регистровани у првим годинама рада Управе за заштиту индустријске својине, на пример, Мерцедесова звезда из 1921. године је један такав жиг.

Жиг је територијално право што значи да жиг који заштити Завод, важи само на територији Републике Србије. Али, постоји законска могућност да поднесемо захтев за међународну заштиту жига. То је велика погодност јер кроз једну пријаву, поднету нашем националном Заводу, плаћањем једне таксе, остварујемо заштиту у већем броју земаља; тамо где желимо да пласирамо своје производе или услуге.

Аутор је начелник Одељења за жигове у Заводу за интелектуалну својину.

петак, 26. децембар 2025.
2° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом