недеља, 07.02.2021, 18:14 -> 20:18
Извор: РТС
Аутор: Алекса Бољановић
Сви ће гледати у небо изнад Тампе – три генерације америчких бомбардера на једном месту
Љубитељи америчког фудбала годину дана живе за Супербоул. То је један од највећих светских спектакала који изазива огромну пажњу широм света и у којем свако може да пронађе нешто за себе. Кратких рукава не остају ни љубитељи авијације, и они се највише радују прелету изнад стадиона током извођења химне. Ове године видећемо нешто јединствено – три типа америчких бомбардера у формацији.
Све је спремно за највећи спортски догађај у САД, завршницу НФЛ-а, ове године у мало измењеним околностима због пандемије. Тампа Беј Баканирси и Канзас Сити Чифси играће на стадиону у Тампи пред нешто више од 20.000 гледалаца.
Оно што се не мења, то је да поред спортског аспекта, та утакмица има и много других елемената на које публика широм света обраћа велику пажњу.
Тако и они који не прате амерички фудбал обично знају ко је наступио у полувремену, колико су коштале најскупље рекламе, колико је пилећих крилаца поједено у САД током утакмице...
Једна од традиција је и прелет авиона ваздухопловних снага САД изнад стадиона и то тачно у тренуцима док се изводи национална химна.
Догађај траје мање од минута пред очима гледалаца на стадиону и телевизијске публике, али за припрему прелета потребно је много времена и труда, и у томе учествују стотине људи.
Три авиона, три базе
Ове године имамо јединствену ситуацију – изнад стадиона у Тампи у формацији прелетеће три америчка бомбардера из три ваздухопловне базе.
Може се рећи да је то на неки начин наставак прошлогодишњег прелета у којем су први пут учествовали у војни авиони пете генерације Ф-35.
Уобичајено је да се за прелете ангажују елитни демонстрациони тимови који изводе перформансе широм земље, али ове године, као и прошле, видећемо авионе који заиста учествују у операцијама америчке војске.
У последњих девет секунди америчке химне, над стадионом ће се појавити сва три типа бомбардера који су у активној служби у ваздухопловним снагама САД: Б-1, Б2 и Б-52.
У томе има и симболике, јер та три авиона представљају технологију која је истовремено стара и релативно модерна. Гледаоци ће на небу моћи да виде три генерације бомбардера.
Шта ћемо видети
Пре него што се позабавимо појединачно сваким од авиона, да кажемо прво како ће изгледати прелет.
У формацији ће летети Б1-Б из базе Елсворт у Северној Дакоти, Б-2 из базе Вајтман у Мисурију и Б-52 из базе Мајнот у Северној Дакоти.
Они ће се појавити заједно изнад стадиона Рејмонд Џејмс у Тампи, а необична је ситуација да полећу из различитих база, што задатак чини компликованијим.
Сваки пут су за прелет потребне велике припреме, а тимови који учествују у летовима сва три авиона су на томе радили недељама. Матичне базе су обавештене о учешћу у Супербоулу још у децембру, када су почеле припреме.
Пошто сваки авион полети из своје базе, они ће се састати изнад Мексичког залива и одатле ће кренути заједно ка стадиону.
Када дођу близу стадиона, контола летења ће „очистити" тај ваздушни простор у којем неће бити других авиона, а бомбардери ће кружити по шемама све док не дође тренутак да крену у прелет.
За допуну горива у ваздуху биће задужен авион-танкер КЦ-135.
Како ће авиони прелетети тачно када треба
Рачунари у авионима ће им помоћи када је реч о тајмингу, пошто ће бити програмирано тачно време када ће се наћи изнад стадиона.
Рачунар ће узети у обзир све параметре, као и брзину ветра, тако да ће пилоти тачно знати да ли морају да успоре или убрзају.
Бомбардери ће прићи стадиону брзином између 460 и 550 километара на час, и летеће веома ниско. Како би пазили на време, уживо ће у кацигама слушати извођење химне.
Када прелет буде готов, све бомбардере ће контрола лета усмерити ка њиховим базама.
Авиони су извели и генералну пробу на којој смо могли да наслутимо како ће прелет да изгледа. Међутим на снимцима који су се појавили на друштвеним мрежама види се формација у којој централно место заузима Б-52, а са његове леве и десне стране су бомбардери Б-1.
Реч је вероватно о проби прелета са авионима који полећу из ваздухопловних база у Северној Дакоти, јер Б-2 долази из базе у Мисурију.
Три типа бомбардера – сваки има своју улогу
Б-1Б „лансер" је тешки бомбардер са промењивом геометријом крила. Шта овај авион може што остала два типа бомбардера у америчкој флоти не могу?
Може да лети суперсоничним брзинама и има промењиву геометрију крила.
Вечерас ће њиме управљати пилот Ејбрахам Морланд који је и инструктор на том типу летелице. Сматра да је Б-1Б веома лак за маневрисање и најсличнији је ловцима.
Америка тренутно има 62 авиона Б-1.
На небу изнад Тампе вечерас ће бити и Б-2 „спирит". То је стелт авион, што значи да му је смањена видљивост на радару, али глеаоци ће свакако највише да гледају у њега, и то захваљујуи специфичном облику. Неки га зову и летећим троуглом.
Пилот Ентони Маскаро неће летети вечерас, али ће са земље помагати у координацији лета. Истиче да је веома интересантно управљати том летелицом, али да он нема маневарске могућности као на пример Б-1.
Б-2 може да лети веома дуго без допуне горива.
Флота Б-2 бомбардера је веома мала, и америчка војска их има 20, а један се користи за тестирање.
Због стелт могућности, они су најчешћи избор у почетним фазама сукоба.
Стижемо до најстаријег авиона који ћемо видети вечерас – Б-52. Веровали или не, он је у америчкој војсци још од раних шездесетих година. Да ствар буде још занимљивија, ратно ваздухопловство САД има 76 комада, и неки верују да би могао да лети још дуго.
Б-1 је окретан и прецизан, Б-2 је „невидљив" и лаган, а Б-52 је потпуно другачији. Пилоти истичу да је управљање њиме као рвање.
Реч је о авиону са осам мотора, и он може да учествује у мисијама у којима у ваздуху остаје веома дуго.
Пилот Маскаро каже да је једном летео до Аустралије и назад, и то за 43 сата.
На крају, погледајмо у будућност. САД планирају и увођење новог бомбардера Б-21, о чему смо веч писали. Планира се увођење у употребу 100 летелица које ће да замене Б-2 и Б-1Б.
Све је лепо, али ко то плаћа
Традиција прелета током Супербоула је дугачка, међутим у последње време су неки слични догађаји изазвали критике јавности.
Прошле године амерички авиони су радили прелете да би подигли морал грађанима током пандемије, али су након тога уследиле оптужбе о непотребном трошењу новца.
Међутим, пилоти морају да вежбају, а прелети у којима они морају да буду на одређеном месту у тачно одређено време могу бити веома корисни.
Нарочито ће пилотима и љубитељима ваздухопловства бити интересантно да виде сва три типа америчких бомбардера на истом месту у исто време.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар