Међуградски аутопут за „паметне" контејнере као решење за недостатак возача
Јапанска влада планира изградњу транспортног коридора за „паметна" теретна возила између највећих градова у земљи, како би решила проблем дугорочног недостатка возача камиона.
Јапанска влада планира да изгради транспортни коридор за паметна теретна возила који ће повезати највеће градове Токио и Осаку, како би решила хронични проблем недостатка возача камиона, јављају медији у острвској царевини.
Коридор, званично назван „Друм за аутоматску дистрибуцију" и дуг око 500 километара, би био уметнут између саобраћајних трака новог аутопута и изгледом подсећао на покретну траку која убрзава проток људи на аеродромима.
Њиме би се кретала теретна возила (контејнери) без возача висине 180 центиметара, дужине и ширине по 110 центиметара. У употребу би ушао средином наредне деценије.
Не само вожња, већ и пуњење тих транспортера одвијало би се употребом „паметних" виљушкара, односно, аутоматски, без људских радника.
Возачи од крви и меса евентуално би имали улогу само да пошту, храну и други терет пребаце од градских терминала до кућа поручилаца, односно, прималаца.
Велики адут, добар јавни ред и мир
Земља излазећег сунца, или прецизније речено, планери јапанског Министарства земље и комуникација нису оригинални иноватори који су измислили концепт транспортног коридора с роботизованим возилима – ту идеју претходно су представили Швајцарци, а о њој се говори и у Великој Британији.
Но, Јапан би могао да буде посебан по томе што се тај транспорт не замишља искључиво као услуга која би ишла подземним тунелима, како се то, рецимо, планира у алпској држави, већ пре свега на површини.
Јапан то себи може да приушти због врло доброг јавног реда и мира, који тамошње бирократе чини довољно самоувереним да предвиде да коридор неће бити пљачкан или прекидан и уништаван из чисте злобе и досаде, бар не у мери која би озбиљно угрозила његово функционисање.
Наравно, површинска рута коштала би мање него подземна – сматра се, просечно, око 25 милијарди јена (по садашњем курсу 165 милиона долара) за сваких десет километара пута. С друге стране, тунелски коридор би у својим појединим сегментима коштао два и по пута мање, али у пуно других био три до четири пута скупљи.
Благодет за економију и чувар људских живота
У Јапану чак 91 одсто терета, и 60 посто свеже хране попут воћа и поврћа, се транспортује камионима. Изградња Друма за аутоматску дистрибуцију, верују у јапанском министарству, уклонило би са путева око 35.000 камиона дневно.
Последњих година, а то ће и у будућности бити дугорочни тренд, смањује се радна снага због релативно ниског наталитета и брзог старења популације.
Ситуацију је додатно у значајној мери закомпликовало ступање на снагу новог закона ове године којим су ограничени радни сати за возаче, односно, донета нова правила о њиховом обавезном одмору.
Сматра се, да ће услед тих нових прописа до 2030. године укупни транспортни капацитет земље (који сада износи 4,1 милијарду метричких тона) пасти чак за трећину.
Све ово у условима када су због дигитализације продаје и епидемије ковида добрано увећао број домаћинстава која храну, одећу и друге потрепштине наручује с Интернета, услед чега притисак на достављаче расте.
Пре доношења тог закона у Јапану је у саобраћајним несрећама у које су били умешани камиони годишње гинуло око хиљаду људи.
Куриозитет је да је то заправо позитиван резултат, јер је црне 2010. у истој врсти незгода у тој острвској земљи живот изгубило око 2.000 особа.
„Паметни" теретни коридор Токио-Осака тако не само што би могао да омогући да се економска активност одржи на постојоћем нивоу или увећа упркос физичким ограничењима које намеће недостатак радне снаге, већ и буквално сачува животе возача.
Коментари