Kameni most u Ivanjici postaje pešački
Kameni most u Ivanjici, najveći jednolučni most na Balkanu, više od veka odoleva vremenu. Kako bi se sačuvao kao turistička atrakcija, Opština je raspisala konkurs za urbanstičko-arhitektonsko rešenje novog mosta za saobraćaj, tako da će po njegovoj izgradnji Kameni most koristiti samo pešaci.
Kameni most koji spaja obale Moravice, izgrađen je 1906. godine od klinastog, tesanog kamena iz obližnjih majdana. U gradnji jedinstvenog luka raspona 25 metara, koji nadvisuje reku, neimari su za vezivni materijal utrošili 30.000 kokošijih jaja.
"Pričalo se da je bila drvena skela, da su povređena četiri radnika, da je most rađen od 1904. do 1906. godine", kaže Ratko Nešković, poslovođa groblja iz JP Komunalno Ivanjica, "da je rađen po uzoru na Krlov most u Češkoj."
Italijanski majstori, napravili su građevinski poduhvat o kome se i posle više od veka govori, a na one koji su dali život podseća spomenik na ivanjičkom groblju.
"Pod ovim spomenikom je jedan majstor Italijan Jovan Polo i jedan pomoćnik, radnik iz ovih krajeva Vukadin Mutavdžić, koji je poginuo i sahranjen", dodaje Nešković.
Most širok oko sedam metara svakodnevno se koristi na putu Javor - Dragačevo. Konkurs za izradu urbanstičko-arhitektonskog rešenja put je ka izgradnji novog mosta za putnički i teretni saobraćaj, čime bi Kameni most u centru Ivanjice koristili samo pešaci.
Prema rečima Dragoslava Nikolića, iz Opštinske uprave, most predstavlja remek-delo mostogradnje u našoj zemlji:
"Ponos je struke, vremena u kome je nastao, a ponos je i danas. Zbog toga i opština raspisuje ovaj konkurs radi njegove trajne zaštite."
Kameni stogodišnjak deo je ambijentalne celine koja obuhvata nekadašnji trg i centralnu ulicu, sa arhitekturom s početka 19. veka.
"I zbog toga što je to zona zaštite, moramo biti oprezni u uređenju same zone", ističe Nikolić. "U konstruisanju novih objekata u okviru te iste zone i odnos prema graditeljskom i kulturnom nasleđu mora ozbiljno da se isplanira."
Ivanjički Kameni most u vreme nastanka bio je jedini jednolučni most na čitavom Balkanu.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар