Lagodna onlajn kupovina bez prevare, koliko je zakonskih koraka do cilja

Kako su se okolnosti promenile, tako i zaštita onlajn potrošača treba da bude srazmerna njihovom sve većem broju. Nikica Jovanović iz NOPS-a rekla je za RTS da je najčešće problem povraćaj robe. Imate zakonsko pravo da u roku od 14 dana vratite robu, a dešava se u određenim situacijama da vas prodavac ne obavesti o pravu i pogodnosti koju imate, istakla je Jovanovićeva.

Mnogi potrošači su već promenili navike i sve više kupuju elektronski. Internet prodaja je svuda udvostručena, a vlasnici najvećih svetskih brendova ulažu u onlajn prodaju više milijardi evra. 

Kod nas se tako najviše kupuju osnovne namirnice, mali kućni aparati, računari i oprema, odeća i obuća. Jedino je prodaja kofera smanjena za 77 odsto, pokazalo je jedno istraživanje.

Nikica Jovanović iz NOPS-a, rekla je, gostujući u Jutarnjem programu da je povećanja potražnja za elektornskom trgovinom i trebalo bi da nadzor u ovoj oblasti bude adekvatan kakao bi se suzbili svi ti eventualni problemi koji se događaju.

"Oni nisu retki, mi u svakodnenvoj komunikaciji sa potrošačima možemo da detektujemo šta je to sa čime se oni susreću, koja je to problematika u ovoj oblasti", rekla je Jovanovićeva.

Kaže da je najčešće problem - povraćaj robe. Imate zakonsko pravo da u roku od 14 dana vratite robu, dešava se u određenim situacijama da vas prodavac ne obavesti o pravu i pogodnosti koju imate.

Prema njenim rečima, to je razlika kada kupujete preko interneta da imate tu pogodnost da u roku od dve nedelje, bez obrazlaganja razloga koji su uticali na to da vratite robu - istu vratite, dok to nije situacija kada kupujete u maloprodajnim objektima.

Trgovci ne obaveštavaju potrošače i ne poštuju rok za povrat novca, a to je 14 dana 
"Kada kupujete od registrovanih prodavaca, svaki prodavac je dužan od mementa kada vratite robu u roku od dve nedelje da vam vrati novac", kaže ona.

Zamke za kupce 

Jovanovićeva kaža da ističu da potrošači dobro obrate pažnju da li kupuju od regoistrovanih pravnih lica.

Ukazuje da su česte primedbe potrošača da posredstvom socijalnih mreža obavljaju kupovinu i tu se određeni prodavci reklamiraju i kriju iza nekih imena koji liče da su u stvari firme, a faktički je to siva zona i oni rade na crno.

"Tu ste prepušteni sami sebi, morate da budete svesni da je to kupovina na sopstveni rizik - tada ne možemo da primenimo norme Zakona o zaštiti potrošača. Trgovci koji ne poštuju ono što sam rekla ne mogu da budu sankcionisani i faktički možete eventualno da tužite onog ko vas je prilikom takve kupovine oštetio - to svakkako nije opcvija niti rešenje", istakla je Jovanovićeva.

Dobro obratite pažnju kada putujete - da li kupujete od firme, rekla je ona i dodala: Ako kupujete od registrovanog prodavca on ističe sve svoje podatke tako da vi na jednostavan način vidite ličnu kartu firme prilikom kupovine na svakom sajtu

Šta ako isporuka kasni

U vanrednim okolnostima bilo je čestih primedbi potrošača da isporuka robe kasni. 

"Inspekcije kontrolišu ovaj deo. Savet potrošačima da se obrate organizaciji kao što je naša, da vidimo sve pojedinosti slučaja, pa da ih u skjladu sa tim uputimo.

Naglasila je da je rok za isporuku robe 30 dana ukoliko nešto drugačije nije ugovoreno", rekla je Jovanovićeva.

Najčešće se ugovori u zavisnosti od vrste robe ugovara i kraći rok i ukoliko se taj rok prekrši to je sankcionisano i posao inspekcije je da dalje procesuira i eventualno sankcioniše trgovce.

Vansudsko poravnanje - dokle se stiglo

Jovanovićeva podvlači da sudskih sporova ima ali da nisu tako česti jer je to poslednja instanca i krajnja opcija.

"Nerado savetujemo potrošače da se upuštaju u sudske postupke već da iscrpe sva moguća pravna sredstva upravo iz primedbi koje stoje na današnje sudske postupke, dužinu trajanja i ono što očekujemo za donošenje novog zakona o zaštiti potrošača jeste i predviđeno mirno rešavanje sporova", kaže ona. 

"Imamo medijaciju kao vid mirnog rešavanja sporova i čekamo da vidimo kako će to biti implementirano u nov zakon i da vidimo nakon toga određeni protok vremena koliko će zaživeti u praksi", rekla je Jovanovićeva.

Kaže da to teoretski lepo zvuči ali će se videti koliko će biti efikasno.

Govoreći o poglavlju 28, zaštiti potrošača i zdravlja, ona kaže da je Ministarstvo uradilo dobar posao u smislu da su harmonizovani propisi da u tom smislu imamo prilagođavanje EU.
Međutim, primedba NOPS -a sa aspekta organizacije potrošača jeste primena samih propisa.

"Moramo da imamo efikasan sistem primene da bismo mogli da kažemo da u punom obimu možemo da govorimo o zaštiti potrošača. To je mana na koju ukazujemo - treba jačati kapacitete u svakom smislu. Uspeli smo da ukažemo kakva je potreba prekršajnih naloga, na to kako je potreban sređeni sistem u kome imamo preduslove da obavamo lagodno kupovinu bez bojazni od toga da ćemo biti prevareni", kaže ona.

"Trudimo se, svi činioci koji se bave zaštitom potrošača i organizacije sa strane nevladinog sektora, da svi utičemo na to da pripremljeni i spremni dočekamo otvaranje poglavlja 28", zaključila je Jovanovićeva.

четвртак, 01. август 2024.
20° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару