Читај ми!

Ko vozi gradski prevoz - penzioneri, stranci i sve manje mladih

Za manje od nedelju dana četiri saobraćajne nezgode u kojima su učestvovali autobusi gradskog prevoza. Trenutak nepažnje, umor - nisu jedini razlozi zbog kojih dolazi do sudara. Pored vozača u penziji, za volanom gradskog autobusa su i stranci. Procenjuje se da Srbiji nedostaje 10.000 profesionalnih vozača.

Put do volana u gradskom prevozu - nije lak. Treba položiti vozački ispit, stručnu profesionalnu kompetenciju, proći lekarski pregled i psihofizički test, koji se sastoji iz tri dela - provera opšteg znanja o saobraćaju, razgovor sa psihologom i provera na psihomotoričkim aparatima. Interesovanje češće pokazuju i stariji.

"U zadnje vreme pošto je koliko sam ja shvatila smanjen broj profesionalnih vozača u našoj zemlji onda se aktiviraju i oni koji su otišli u penziju - oni imaju preko 65 godina. Kriterijumi za njih su nešto malo strožiji nego za profesionalne vozače koji imaju 30,40 i 50 godina. Zato što je samo psihofiziološko stanje takvih pacijenata odnosno takvih vozača drugačije zbog pojave komorbiditeta, povišenog pritiska, šećera itd, objašnjava dr Ljilja Zlatić, načelnik medicine rada Doma zdravlja Kraljevo.

Lekarski pregledi obavljaju se na tri do pet godina. Ukoliko poslodavac proceni da je potrebno, može i češće - na šest meseci, godinu ili dve.

Kakve su obaveze za strane vozače

Pored vozača u penziji, tu su i strani državljani. Najčešće dolaze iz azijskih zemalja.

"Njihove su obaveze propisane kao i za sve naše vozače. Prilikom selekcije tih vozača, poslodavci gledaju da ti vozači imaju neko određeno iskustvo pre svega u tim stranim državama kako bi dolaskom tih vozača kod nas imali manje obaveza i posla prilikom obuke tih vozača", ističe Slobodan Karličić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Svi strani državljani prolaze trening pre nego što počnu da voze putnike. I na dnevnom nivou dispečeri mogu da procene da li je vozač sposoban bezbedno da upravlja vozilom.

"U skladu sa pravilnikom o načinu korišćenja tahografa, jednom mesečno vršimo očitavanje kartica vozača za digitalne tahografe i prikupljamo tahografske listiće kako bi upotrebom softvera kontrolisali angažovanost voznog osoblja. Periodično vršimo kontrolu upotrebe alkohola primenom profesionalnog alko-test uređaja kako bi se dodatno uverili da je vozač spreman za bezbedan i siguran rad", kaže Marko Živković, glavni dispečer "Autoprevoz Čačak".

Koliko Srbiji nedostaje vozača

Radna snaga se uvozi, ali to nije dovoljno. Procene su da Srbiji nedostaje oko deset hiljada profesionalnih vozača.

"Primetili smo da je jedna od važnih prepreka koje se sada postavljaju pred nove mlade ljude koji bi želeli da postanu profesionalni vozači cena obuka u autoškolama i centrima za stručnu poslovnu kompetenciju. Ono što mi predlažemo jeste da mladim ljudima koji imaju manje od 30 godina bude obezbeđena besplatna odnosno subvencionisana obuka za profesionalne vozače", Goran Aleksić, generalni direktor Udruženja "Srbijatransport".

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja kažu da je trećina profesionalnih vozača starija od 55 godina.

Dodatni problem jeste to što odlaze u inostranstvo, gde se njihov posao bolje plaća.

уторак, 11. фебруар 2025.
0° C

Коментари

Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса
Ruzmarin
Рузмарин – биљни еликсир младости, чува наше памћење и отклања болове