Mladenović o objektima na trasi metroa: Ne mogu se uvek izbeći raseljavanja, na drugoj liniji ih ima više
Direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andreja Mladenović kaže za RTS da je uveren da će ove godine potpisati ugovor za prvu i drugu fazu prve linije metroa, a već sledeće godine za drugu liniju. Poručuje da su to kapitalni projekti koji zahtevaju ozbiljnu pripremu. Objašnjava i da li će biti raseljavanja objekata koji se nađu na trasama budućeg metroa.
Poslednja vest o gradnji metroa bila je da su potpisana dva ugovora koja predstavljaju dva koraka bliže prvoj liniji metroa.
"To su vrlo važna dva sporazuma, odnosno jedan ugovor i jedan protokol. Ovaj ugovor je konsultantski i on je potpisan sa 'Alstomom'. Mi ćemo na izgradnji 'Beogradskog metroa' imati dva ključna partnera – jedan je 'Power China', kineska kompanija koja će raditi građevinske radove, i francusku kompaniju 'Alstom' koja će obezbediti sve sisteme, signalizaciju, šine i naravno vozove", navodi Mladenović.
Ukazuje da je taj ugovor uvod u glavni ugovor za prvu liniju.
“Mi smo u završnoj fazi revizije samog idejnog projekta i studije izvodljivosti i očekujemo da ćemo do maja završiti reviziju. Tako da počinjemo i same pregovore o zaključivanju ugovora i sa 'Power China' i 'Alstomom' za prvu fazu prve linije", dodaje Mladenović.
Hoće li biti eksproprijacije na trasama metroa
Procenitelji su već bili u kućama koji se nalaze na trasi budućeg metroa. Mladenović ističe da su pripremni radovi za izgradnju metroa vrlo složeni i opsežni.
“Mi imamo veliki broj radnji koje moramo da preduzmemo da bi došlo do onog najvažnijeg – to je da počnemo da kopamo tunele i gradimo same stanice. Samo projektovanje traje između dve i po do tri i po godine. Geološka istraživanja preko 600 bušotina je urađeno u našem glavnom gradu. Do sada nikada takvo jedno geološko istraživanje u glavnom gradu nije rađeno. Radili smo veštačenje cele trase prve linije, počeli smo i drugu liniju. To znači da smo sve objekte gde će proći trasa metroa veštačili da vidimo da li gradnja metroa i koliko može da utiče na njih u nekom budućem periodu", poručuje Mladenović.
Navodi da iako su želeli da izbegnu samom trasom metroa, ne mogu se uvek izbeći raseljavanje i neki objekti koji se nalaze na pozicijama gde će biti stanice.
"Prva linija nema taj veliki broj slučajeva, na drugoj će biti možda malo i više, jer ona će ići kroz neke delove grada gde ćemo morati da vršimo neke eksproprijacije. Ali to je nešto što je neminovno. Mi smo sada procenjivali određenu vrednost objekata, u toku je jedan izuzetno važan plan raseljavanja", dodaje Mladenović.
"Nedopustivo da se krene sa radovima i pojave se problemi"
Ukazuje da je nedopustivo da se krene sa radovima i da se onda pojave neki problemi, već da se o svemu unapred misli.
"Zato ovaj period možda deluje da se ništa ne radi, a radi se mnogo toga. Te radnje sve moraju da se prođu, moraju da se završe. Kada krenete da kopate, odnosno kad krenete da gradite stanice, to stajanje je mnogo skupo. Možete i tada da stanete, ali tada vas to mnogo košta, zato što imate kredit, imate izvođača, imate mnogo penala, imate mašine, ljude koje stoje, vi to ne smete da dozvolite. Zato mi sada u ovom periodu do početka izgradnje imamo niz radnji koje moramo da preduzmemo da bismo bili spremni", objašnjava Mladenović.
Navodi i da su u budžetu predviđena sredstva za nabavku dve TBM mašine ili takozvane krtice, kao i da je uveren da će one ove godine biti naručene.
"Te mašine će biti spremne za jednu godinu dana od dana kada ih naručimo. Ja se nadam da ćemo to uspeti ove godine. Onda krećemo da kopamo i da gradimo stanice. Do tog trenutka vi morate sve da pripremite", napominje Mladenović.
Ukazuje da ako se samo pogleda jedna linija "Beogradskog metroa" ona ima 21 kilometar, 21 stanicu, 16 šahtova.
"To su kapitalni objekti koji će se graditi u narednih šest ili sedam godina. To su objekti koji podrazumevaju 21 ili da kažemo manje 18 višespratnica pod zemljom. Samo pomnožite koliko traje zidanje jedne višespratnice sa četiri ili pet spratova. Sada zamislite kada to radite pod zemljom. Znači, to je proces rada koji je vrlo komplikovan, složen, vrlo odgovoran. Podrazumeva određene mehanizme i provere koje moraju da uslede pre toga, pre početka gradnja", navodi Mladenović.
“Uvereni smo da ćemo ove godine potpisati ugovor za prvu fazu prve linije i za drugu fazu, da ćemo naručiti ove krtice, da ćemo već sledeće godine potpisati ugovor za prvu fazu druge linije. To su velike stvari za ovaj grad i ja se nadam da ćemo ispoštovati one rokove koje smo u javnosti iznali po pitanju puštanja samog metroa", poručuje Mladenović.
Zašto kasne polasci BG voza
A dok čekamo metro, ono što i je naša realnost je "BG voz". Mnogi su se žalili na to da nisu redovni polasci ili da kasne.
"Grad Beograd i Sekretarijat za javni prevoz čine sve što je moguće, imamo ugovor sa 'Srbijavozom', sa operaterom, da ti polasci budu redovniji, odnosno da nema kašnjenja. Oni su izazvani uglavnom problemima sa samim voznim parkom. Ja se nadam da će upravo Ekspo, koji otvara zaista široke mogućnosti, otvoriti taj deo koji se tiče obnove voznog parka 'BG voza'. Gradiće se taj nastavak, odnosno ekstenzija od Zemunskog polja ka aerodromu, Nacionalnom stadionu i Ekspo centru. I sigurno je da će morati nove kompozicije za Ekspo centar da se naruče. U tom smislu će se obnoviti i zanoviti vozni park", objašnjava Mladenović.
Naglašava i da se "Srbijavoz" na dnevnom nivou bori sa starošću voznog parka.
"Uglavnom zato i dolazi do nekih ispadanja kompozicija, nemogućnosti da se ubace rezervne. Veliko izvinjenje našim sugrađanima što se nekada desi da dođe do nekog odlaganja određenih polazaka ili kašnjenja", zaključio je Mladenović.
Коментари