Читај ми!

Valjana priprema projekata umesto čestih rekonstrukcija ulica

Profesor Građevinskog fakulteta Goran Mladenović kaže da je glavni problem kod više rekonstrukcija Trga republike u čestim izmenama projekta. Nedostatak kontrole i kvalitet izvedenih radova najveći uzroci "popravki" beogradskih ulica. Obnovljene saobraćajnice morale bi da traju najmanje 10 do 15 godina.

Glavni problem kod čestih rekonstrukcija Trga republike je što je došlo do izmene projekta, kaže za RTS profesor Građevinskog fakulteta Goran Mladenović povodom nedavnih radova na saobraćajnici u centru grada da bi se asfalt postavio umesto kocki.

"Od početka se nije znalo da li će na Trgu biti saobraćenog opterećenja ili je prostor zamišljen isključivo kao pešačka zona. Inicijalni projekat je podrazumevo samo pešačku zonu, a tokom rada na projektu se ispostavilo da bi tuda trebalo da prolaze vozila javnog prevoza, koja su izuzetno teška", ističe Mladenović.

"Asfalt svrsishodnije rešenje"

Navodi da je originalno projektno rešenje predvidelo izradu betonske ploče sa specijalnim malterom na koju bi se postavile kocke, što bi, kako kaže, doprinelo sigurnosti saobraćajnice.

"Tokom izvođenja je došlo do izmene projektnih rešenja za beton, a te izmene ne dozvoljavaju da se sagledaju svi problemi koje one mogu da donesu tokom eksploatacije", navodi profesor Građevinskog fakulteta i naglašava da investitor snosi najveći deo krivice.

"Investitor je taj koji je tražio izmenu projektnog rešenja, a posledice plaćamo svi. Suštinski je kompromitovano inicijalno rešenje koje je bilo zamišljeno i objektivno nismo dobili ono što je bilo planirano."

Mladenović objašnjava da je rešenje sa asfaltnim slojevima trajnije i svrsishodnije, ali da i to zavisi od kvaliteta izvedenih radova.

"Kontrola i kvalitet jedina rešenja"

Profesor Mladenović ukazao je da bi i izvođači, i nadzorna tela, trebalo da vode računa u okviru svojih nadležnosti.

"Kada vidimo kolotrage – ulegnuća koja nastanu na putu zbog opterećenja – onda suštinski znamo da je to posledica lošeg asfalta. Postoji rešenje u pogledu modifikovanih bitumena i asfaltnih mešavina", tvrdi sagovornik i objšanjava da je u slučaju trotoara koji propadaju ubrzo nakon rekosntrukcije problem u relativno tankoj kolovoznoj konsturkciji.

Rok trajanja rekonsturisanih ulica – 20 godina van grada, od 10 do 15 u urbanim naseljima

Ističe da je prosek trajanja rekonsturisane kolovozne kontrukcije oko 20 godina na saobraćajnicama koje nisu gradske, dok je u urbanim naseljima situacija složenija.

"Tako je zbog komunalnih instalacija koje prolaze uz koridore. Ali je i u tim situacijama svetska praksa da ulice traju od 10 do 15 godina", zaključuje profesor Građevinskog fakulteta Goran Mladenović u razgovoru za Beogradsku hroniku.

четвртак, 09. јануар 2025.
18° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње