Empatija se uči od kolevke pa do groba – zašto je škola važno mesto za razvoj solidarnosti
Smernice Ministarstva prosvete za početak školske godine podrazumevaju rad sa učenicima na negovanju empatije i vrednosti međusobnog poštovanja. Psiholog Ana Mirković kaže za RTS da se empatija uči od rođenja pa zauvek. Empatija je sposobnost da sagledamo svet iz tuđih cipela, da potpuno razumemo tuđe emocije, a kako kažu psiholozi najbolje se uči u ranom detinjstvu, kada pričamo priče deci. Ipak, važno je i kako ih pričamo, ne tako da bismo ih samo ispričali i zadovoljili neku formu, da dete zaspi, nego da postavljamo pitanja detetu, objasnila je psiholog.
Prošla školska godina naglo je prekinuta zbog tragedije u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar". Nova počinje uz smernice Ministarstva prosvete koje kažu da bi u prvoj nedelji, od 4. do 8. septembra, trebalo da se organizuje tematska nastava, sa radionicama usmerenim ka negovanju empatije, vrednostima međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti.
U drugoj nastavnoj nedelji – od 11. do 15. septembra planirano je inicijalno testiranje, kako bi u skladu sa postojećim znanjem bio nastavljen obrazovno-vaspitni rad.
Psiholog Ana Mirković, suosnivač Instituta za digitalne komunikacije i autorka emisije “Porodična mreža“, kaže da prvaci nisu ni dovoljno svesni svega što se dogodilo na kraju prošle školske godine i da će njima percepciju i tu neku dozu radosti obojiti to što oni ulaze u školski sistem.
"Svi znamo da je to jedan od najznačajnijih dana u životu svakog pojedinca, taj susret sa školom. I deca su uplašena i fokusirana na neke svoje strepnje, da li će ih drugari prihvatiti, da li će se snaći, da li mogu da sede, kakva će biti učiteljica ili učitelj“, kaže Mirkovićeva.
Starija deca će imati problem ove godine sa vraćanjem u školu
Međutim, kaže da će starija deca imati problem ove godine sa vraćanjem u školu.
"Deca vole izvesnost. Deca ne vole da ne znaju šta će se dešavati. Ja sam mama dvoje školaraca i sada je puno priče o tome da li će zaista tako biti od nedelje, da li će ti protokoli, planovi, predlozi da budu poštovani, kada će zaista početi nastava“, napomenula je.
Istakla je da bi bilo bolje da su te radionice bile na kraju prethodne školske godine.
"Svakako mislim da je od kolevke pa do groba uvek najlepše đačko doba i volela bih da zaista deci vratimo to đačko doba kao neku najlepšu bajku u život", kaže Mirkovićeva.
Kada je reč o smernicama Ministarstva prosvete, navodi da je empatija nešto što se uči od rođenja pa zauvek.
“Empatija je sposobnost da sagledamo svet iz tuđih cipela, da potpuno razumemo tuđe emocije. I kažu psiholozi da se najbolje uči u ranom detinjstvu, kada pričamo priče deci. Ali ne tako da pričamo priče, samo da bismo ispričali i zadovoljili neku formulu, a dete zaspi, nego da postavljamo pitanja detetu“, rekla je Mirkovićeva.
Za uspeh važna i emocionalna inteligencija
Prema njenim rečima, za uspeh u životu je važna inteligencija, ali je podjednako važna i emocionalna inteligencija.
"Ja mislim da je ta toplina jako važna i svaka od nas se seća svog prvog učitelja baš po toj energiji koju nam je preneo, po stavu, po osmehu, po podršci koju nam je dao. I mi smo davno ostavili za sobom neko vreme striktnosti, neko vreme strogoće. To prosto više nije primereno ni trenutku“, ocenila je Mirkovićeva.
Navela je primer jednog profesora matematike iz Pančeva koji je nakon majskih strašnih događaja pozvao roditelje i decu na isti roditeljski sastanak i u jednom trenutku rekao ustanite svi, a sada deco koji su srednjoškolci sedite svojim roditeljima u krilo, a vi ih zagrlite najsnažnije što možete. Pitao ih je kada ste to poslednji put uradili i nisu mogli da se sete.
Psiholog napominje da škola ne treba da bude striktna i da treba zaista da damo podršku deci.
"Treba da učinimo da se osećaju toliko lagodno jer čovek je najkreativniji kad je najopušteniji. I zapravo najbolje pamtimo, najbolje učimo iz nekih situacija u kojima nam je toliko bilo lepo da je naš mozak sve zapamtio. Kada su situacije tako stroge, striktne, rigidne, onda strah preovlada i onda naše druge mogućnosti spadnu na nešto niže“, kaže psiholog.
Dodaje da je škola važna i o njoj uvek možemo da razgovaramo, ali da to ne sme da bude preslišavanje i ne sme da bude usmereno na rezultat i na kvantifikovanje znanja – koja ocena, zašto se nisi potrudio, kada ćeš dobiti toliko bodova, zašto nisi dobro uradio kontrolni.
Коментари