Читај ми!

Big big bend – Bunny Berigan Orchestra

Roland Bernard „Bani“ Berigen (1908 – 1942) je bio američki džez trubač i vođa benda koji je stekao slavu tokom sving ere, ponajviše zbog virtuoznog sviranja trube, kao i po nekoliko kompozicija čuvenih i do današnjih dana, kao što su "Chicken and Waffles" i "Blues".

Berigen  je rođen u Hilbertu, Viskonsin, a odrastao je u Foks Lejku. Naučivši da svira violinu i trubu, započeo je svoju karijeru svirajući sa lokalnim bendovima kao tinejdžer, uključujući džez ansambl Univerziteta Viskonsin (iako zapravo nikada nije išao na koledž). Nakon što se prvi put probao da se pridruži „Hal Kemp Orchestra“ i bio odbijen, pridružio se bendu krajem 1929. godine.  Njegova prva snimljena sola bila su sa orkestrom, koji je 1930. godine bio na turneji u Engleskoj i nekoliko drugih evropskih zemalja. Takođe se pojavio kao solista sa bendovima predvođenim Rudi Valeom, Tomi Dorsijem, Ejb Lajmanom, Pol Vajtmenom i Beni Gudmenom.

Ubrzo nakon što se Kemp orkestar vratio u SAD krajem 1930. godine, Berigan je, kao i njegov kolega trubač Meni Klajn, braća Dorsi i Arti Šo, postao tražen studijski muzičar u Njujorku. Fred Rič, Fredi Martin i Ben Selvin tražili su njegove usluge za rekordne datume. Pridružio se osoblju muzičara CBS radio mreže početkom 1931. Berigan je te godine snimio svoj prvi vokal, "At Iour Command", sa Ričem. Od kraja 1932. do početka 1934. godine, Berigan je bio član orkestra Pola Vajtmena, pre nego što je nakratko svirao sa bendom Ejba Lajmana 1934. godine.

Snimao je kao sideman na stotinama ploča, pre svega sa braćom Dorsi i na najranijim snimcima Glen Miler orkestra, 1935. godine. U isto vreme, pridružio se Sving bendu Beni Gudmena. Sa Beriganom i Krupom „na brodu“, Gudmenov bend je napravio turneju koja je završena u „Palomar Ballroom“ u Los Anđelesu, sa nastupom koji se često označava početkom sving ere. Berigen je snimio brojne solo pesme sa Gudmenom, uključujući "King Porter Stomp", "Sometimes I'm Happu" i "Blue Skies".

Berigan je napustio Gudmana da bi se ponovo bio slobodni umetnik i snimao u studijima na Menhetnu i za radio stanice. Tokom ovog perioda (krajem 1935. i tokom 1936. godine), počeo je redovno da snima pod svojim imenom, nastavljajući da prati pevače kao što su Bing Krosbi, Mildred Bejli i Bili Holidej. Proveo je neko vreme sa orkestrom Tomi Dorsija krajem 1936. i početkom 1937. godine, radeći kao džez solista na Dorsijevom radio programu i na nekoliko ploča. Njegov solo na Dorsijevom hit snimku "Marie" postao je jedan od njegovih prepoznatljivih nastupa. 1937. godine Berigan je okupio bend za snimanje i turneju pod njegovim imenom, odabravši tada malo poznatu kompoziciju Ajre Geršvina i Vernon Djuka "I Can't Get Started" kao svoju tematsku pesmu, koja je izuzetni džez standard - za taj snimak  uvršten je posthumno u „Gremi Kuću slavnih“ 1975. godine.

Beriganov   stil sviranja trube delimično je bio po uzoru na Luj Armstronga, i često je sam Armstronga priznavao kao svog idola. Ipak, njegov zvuk trube i džez ideje su bile jedinstvene, zaslužujući Armstrongove pohvale i pre i posle Berigenove smrti.

Vodio je svoj big bend sa punim radnim vremenom od početka 1937. do juna 1942. godine, sa šestomesečnom pauzom 1940. godine kad je bio član big benda Tomi Dorsija. Među sviračima koji su radili u Berigenovom big bendu bili su: bubnjari Badi Rič, Dejv Tou, Džordž Vetling, Džoni Blouers i Džek Sperling; alt saksofonisti i klarinetisti Gas Bivona, Džo Dikson i Endi Ficdžerald; vokalni solisti Deni Ričards, Rut Bredli i Ketlin Lejn; pijanista Džo Buškin; trombonista i aranžer Rej Konif; trombonista Soni Li; basisti Henk Vejland i Morti Stulmaker; trubači Karl Vorvik, Stiv Lipkins i Les Elgart; tenor saksofonisti Džordži Auld i Don Lodis; i pijanista i aranžer Džo Lipman.

Niz nesretnih događaja i okolnosti, kao i alkoholizam uticali su na njegov finansijski uspeh kao vođe benda, a stresovi zbog vođenja benda naterali su Berigana da pije još više, što je dovelo do preranog odlaska ovog talentovanog džez trubača i njegovog benda.

Slušaćete odabrane snimke njegovog big benda.

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом