среда, 09.04.2025, 00:05 -> 14:40
Muzej zvuka – Album „Neobična ljubavna harmonija” ansambla Le Kri d Pari
Predstavljamo najnoviji album ovog ansambla objavljen u februaru za izdavačku kuću Harmonija mundi.
U nizu svojih konceptualnih albuma posvećenih renesansnoj muzici, ovog puta se dirigent Žofrua Žurdan i njegov ansambl okreću proučavanju neočekivanih sazvučja prisutnih u madrigalima pozne renesanse, kojima je muzički jezik ove forme doveden do krajnjih granica tada aktuelnog „stila antiko”. Dugo se smatralo da je u harmonskom smislu jedan od najavangardnijih autora ove epohe bio Karlo Đezualdo da Venoza, ali Žurdan i ansambl Le Kri d Pari, pokazuju daje pored njega, bilo još autora koji su bili zainteresovani za istraživanje smelijih harmonija i sazvučja. Čitava generacija italijanskih autora koja je došla posle generacije franko-flamanskih majstora visoke renesanse, nastojala je da da lični pečat strogim pravilima dominantnog stila, uvodeći element neočekivanog, drugačijeg, disonantnog i čudnog.
Jedan od onih autora koje Žofrua Žurdan i Le Kri d Pari stavljaju u fokus je Nikola Vičentino, kompozitor i teoretičar muzike iz 16. veka, koji je, između ostalog bio zaslužan za stvaranje mikrotonalnog instrumenta, arhičembala. Naime, Vičentino je, uz Visentea Lusitana, bio učesnik teorijske debate održane u Rimu 1551. godine, tokom koje su dvojica naučnika raspravljala o tome da li bi savremena muzika trebalo da se oslanja na samo dijatonske rodove – što je teza koju je zastupao Lusitano, ili na kombinaciju dijatonskog, hromatskog i enharmonskog roda, oslanjajući se na muzičku teoriju stare Grčke, kako je to smatrao Vičentino. Iako su sudije ocenile da je Lusitanova teza ispravnija, Vičentino je nakon debate štampao svoje viđenje ove rasprave, utičući na generacije kompozitora koje su došle posle nejga. U svojim kompozicijama, Vičentino je praktično primenjivao teorijske postulate predstavljene u Rimu, te su tako do danas ostale sačuvane njegove mirkotonalne kompozicije Musica prisca caput i Madonna, il poco dolce koje se nalaze na albumu koji predstavljamo u emisiji.
Pored ovih dela, na izdanju Neobična ljubavna harmonija zastpuljena su i retko izvođena dela napuljskih autora kao što su Etore dela Mara i Pompeo Nena, koji su stvarali pod Da Venozinim uticajem.
Urednica emisije: Ivana Neimrević
Коментари