Читај ми!

Imaginarni pejzaži

Nova ostvarenja umetnika koji deluju u Irskoj, Ejmona Ivrija – „In the Red Eye of the Evening” i Džasmin Vud – „Piano Reverb”, objavljena u martu i aprilu ove godine za lejblove Phantom Limb, odnosno AD 93.

In the Red Eye of the Evening je Ivrijev debi pod svojim sopstvenim imenom, s obzirom da je ovaj irski eksperimentalni elektroničar do sad objavljivao pod pseudonimom Lighght. Svoju aktivnost vezuje pre svega za irsku oblast Kork, a na novom albumu umetnik daje kompleksne zvučne strukture, u kojima se nojz, šum, terenski snimci, digitalno transformisani ljudski govor i lo-faj produkcija, sukobljavaju i samo povremeno utapaju u segmente smirene ambijentalne muzike.

Sam Ivri navodi da je bio inspirisan sledećim slikama: „spektralnim senkama noći koje se mešaju sa sumrakom, svetlom farova koje osvetljava delić mokre trave, osobom koja se dobro ne vidi od dima, izbrisanim mestima… drhtanjim, svetlucanjima i maglom”. Umetnik uspeva da iz ovog imaginarijuma oblikuje upečatljive zvučne strukture, koje se sastoje iz višestrukih slojeva gotovo radiofonskog kvaliteta. Svakako i pre svega, ove numere su maštovite i intrigantne, pozivaju na slušanje i na uranjanje u jedan sasvim specifičan, onirički zvučni svet.

Džasmin Vud je pijanistkinja i producenktinja iz Portlanda u Oregonu, koja se po preseljenju u Irsku fascinirala brojem napuštenih crkava. Poželela je da iskoristi ove akustički vrlo zanimljive prostore, te su numere koje su pred nama snimljene u jednoj od njih, na starom Blitner klaviru. Sam instrument je star preko sto godina, a na njemu ništa nije menjano, tako da su zabeležene sve oscilacije u tonskoj visini, šumovi, krčanja, koje dolaze od starih i istrošenih žica, ali i konkretni, pronađeni zvuci okruženja i slično. Ipak, ono što je najviše fasciniralo Džasmin Vud je akustična raskoš reverberacije držanih tonova ovog klavira, odnosno kvaliteta i dužine samog eha koji nastaje u prostoru.

Sve numere sa albuma Piano Reverb proističu iz ovog inicijalnog zabeleženog materijala, koje je kompozitorka kasnije podvrgla daljoj digitalnoj manipulaciji, šireći dužinu tonova, pojačavajući šumove i spajajući ih u jednu vrstup sklopa i sklada, nalik radu sa orkestarskom partiturom. Cilj Džasmin Vud je bio da se ne izgubi zvuk tog klavira i samog prostora, već da se tim minucioznim intervencijama, u stvari otkrije ’nove zvuk’ koji je sve vreme inherentno postojao u tom klaviru i njegovim zvučnim mogućnostima.

Emisiju uređuje Ksenija Stevanović.

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом