четвртак, 29.06.2023, 21:30 -> 12:50
štampajMuzika viva
Dani nove kamerne muzike u Vitenu 2022
Večerašnjom emisijom završavamo ciklus posvećen ovom značajnom festivalu savremene muzike, koji je održan od 6. do 8. maja prošle godine. Večeras ćete pratiti snimak koncerta pod nazivom „Sazvežđa” na kojem su izvedene kompozicije Sare Nemcov, Beti Žolas, Elnaz Sejedi i Rebeke Sonders.
Na početku ćete čuti kako trio Keč izvodi kompoziciju Čvorci, vrapci za klarinet, violončelo, klavir i sintizajzer Sare Nemcov. Ova nemačka umetnica, koja danas predaje kompoziciju na Univerzitetu Mocarteum u Salcburgu, osvojila je više prestižnih nacionalnih nagrada u oblasti kompozicije i redovan je gost najznačajnijih festivala za savremenu muziku. Njena dela često su inspirisana vanmuzičkim fenomenima, najčešće literaturom, ali i političkim i društvenim pitanjima. Do sada je napisala preko 150 kompozicija u gotovo svim žanrovima, a delo Čvorci, vrapci nastalo je kao porudžbina Zapadnonemačkog radija.
Potom ćete čuti kompoziciju Rounds to Catch franko-američke autore Betsi Žolas. Ova devedesetsedmogodišnja autorka, na prošlogodišnjem festivalu predstavila je svoje najnovije ostvarenje, napisano za klarinet, violončelo i klavir.
Na ovom koncertu izvedena je i kompozicija Reka stakla iranske autorke Elnaz Sejedi. Rođena u Teheranu 1982, ova umetnica je nakon završenih studija u Iranu, usavršavanje nastavila u Nemačkoj i Švajcarskoj. Zahvaljujući brojnim stipendijama i porudžbinama, Elnaz Sejedi i danas živi u Nemačkoj, gde se njena dela redovno izvode na vodećim festivalima posvećenim savremenom stvaralaštvu. Kompozicija Reka stakla nastala je prošle godine i napisana je za udaraljke, a u njoj autorka pokušava da od jednog početnog, masivnog metalnog zvuka, transformiše ovaj materijal, krećući se različitim linijama, koje nekada divergiraju, a nekada se prepliću.
Na kraju emisije čućete i delo Taste Rebeke Sonders. Ovo ostvarenje je zapravo kolaborativni rad ove britanske umetnice i nemačkog kompozitora Ena Popea, a nastalo je kao posveta nedavno preminulom pijanisti Uliju Lefleru, jednom od osnivača ansamlba Muzikfabrik. Delo je nastalo tako što je Sondersova napisala klavirsku deonicu za Popeovo delo pod nazivom Šmalc, a Pope violinsku deonicu za kompoziciju Senka Rebeke Sonders. Spajanjem ovih partova i unošenjem manjih modifikacija, nastalo je delo koje su nazvali Taste – jer ova reč i na nemačkom i na engleskom ima značenje – na engleskom znači ukus, a na nemačkom znači dirka.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари