субота, 08. мај 2021, 08:00
Opera u doba Francuske revolucije
Kada je Francuska buržoaska revolucija počela padom Bastilje jula 1789, niko nije mogao da pretpostavi kakvu će ulogu odigrati opera tokom dramatičnih događaja koji su usledili.
Urednica Gorica Pilipović podseća na to turbulentno vreme u emisiji Kon anima.
Opera se do tada teško mogla smatrati popularnom, demokratskom formom zabave pošto je logično bila usmerena ka plemstvu i aristokratiji. Ti slojevi društva činili su najuticajniji deo publike. Međutim, još pre nego što će revolucija izbiti, bilo je znakova da se stvari menjaju. Tokom 70-ih i 80-ih godina XVIII veka kompozitori i libretisti pokazivali su sve više interesovanja za buržoaske teme koje su izvlačili iz popularnog žanra tzv. comédie larmoyante, odnosno srceparajuće komedije. Ova dramska forma se razvila iz mode engleskih romana i nemačkih drama, a podrazumevala je herojske vrline, ljubav preko klasnih barijera i mnogo sentimentalnosti. Zahvaljujući operskoj reformi Kristofa Vilibalda Gluka i nekih njegovih italijanskih savremenika, i dotadašnja opera serija, bazirana na antičkoj istoriji i mitologiji, postala je realističnija koncentrišući se na univerzalnu ljudsku patnju koja je u središtu mitova o Orfeju, Edipu, Ifigeniji ili Alkesti.
Коментари