понедељак, 21. окт 2024, 17:30
Младалачко дело
Волфганг Амадеус Моцарт је један од највећих оперских композитора. У данашњој емисији Аутограм уредница Горица Пилиповић објашњава како је он почео ту своју грандиозну каријеру. Емисија ће бити посвећена његовом првом значајном делу тог жанра – камерној опери „Бастијен и Бастијена”.
Ако желимо да будемо сасвим прецизни, и пре овог дела Моцарт се окушао на оперској позорници – била је то, данас мало позната, опера „Аполон и Хијакинт”. За „Бастијена и Бастијену” можемо рећи да је то једно од Моцартових најранијих дела те врсте, које је компоновао кад је имао невероватних 12 година. У сваком случају, био је то први пример зингшпила у његовом опусу, најмлађе форме коју је употребљавао поред старијих образаца опере серије и опере буфе. Касније ће у овом жанру створити ремек-дела „Отмица из сараја” и „Чаробна фрула”. Док је опера серија имала за собом најмање 170 година развоја, а опера буфа 50-ак, зингшпил ‒ немачка оперета са говорним деловима ‒ тада је тек заживео и то по угледу на француску праксу.
„Бастијена” је 1768. наручио познати бечки доктор Мезмер, хипнотиста (по њему је именован месмеризам) који је за своје госте импровизовао позориште у сопственој башти и ту је опера и била премијерно изведена. Упркос непретенциозности, дело је остало да живи до данашњег дана, студенти певања нарочито воле да га изводе, а публика се увек изненади када открије да је у краткој уводној интради Моцарт антиципирао почетну тему Бетовенове „Ероике”.
Коментари