Kako se odupreti kupovini tako jeftinih proizvoda preko aplikacije „Temu“
I potrošači u Srbiji pohrlili su da naruče jeftinije proizvodie preko aplikacije „Temu“. Reklame za tu aplikaciju pojavljuju se čim uđete na društvene mreže, a ne odolevaju im ni mladi ni stariji. Samo u junu ova aplikacija je instalirana više od 50 miliona puta širom sveta. Da li su cene realne i menja li se do sada poznati način kupovine, za Jutarnji program su govorili Dušan Uzelac, sa portala „Kamatica“ i Miljan Premović, marketinški stručnjak.
U našoj zemlji aplikacija Temu dostupna je od maja, ali čini se da je prethodnih dana došlo do prave ekspanzije. Kako navodi gost Jutarnjeg programa, Dušan Uzelac sa portala Kamatica, u pitanju je, takoreći prava „pijačna aplikacija“, što bi bio i odgovarajući prevod samog naziva Temu.
Što se tiče njene vrtoglave popularnosti, Uzelac navodi da su cene proizvoda odlučujući faktor.
„To je za ove prostore magična strategija. Zato što mi ovde nismo naučeni da prodajemo. Sav naš odnos prema prodaji je malo drugačiji nego svuda u svetu“, dodaje Uzelac.
Miljan Premović, marketinški stručnjak, kampanju Temua objašnjava vojnom terminologijom kao „tepih bombu“.
„Oni su svuda. Gađaju i pogode nešto. E, kada pogode, tu je cena vrlo važna, a čini mi se, gledano naše tržište, da je njihov fokus generalno na generaciju bejbi bumera, znači starijoj, delimično iks i generaciji zed“, napominje Premović.
Međutim, dodaje, u slučaju generacije zed neće biti tako lako. Oni su to videli, prepoznali i testirali, ali nije izvesno da će je koristiti za kupovinu, jer im je jasan koncept i neće biti zavedeni niskim cenama.
„To ne znači da su svi proizvodi koji se naruče loši. Nisu. Ali kao i na pijaci, ima ono što je skuplje i bolje i ono jeftinije.“
Kako se isplate tako niske cene?
Istraživanje magazina Wired otkriva da Temu gubi u proseku 30 dolara po porudžbini, ali kompanija ipak ostvaruje profit, uprkos niskim profitnim marginama.
Uzelac ističe da verovatno ne gube baš toliko, ali da je suština u tome što mi kao potrošači nemamo predstavu o proizvodnim cenama neke robe.
„Kada je cena patika sve vreme 10.000 dinara, mi usvojimo da one toliko vrede. I kada nam ih neko proda za hiljadu dinara, mi se pitamo kako je to moguće, a niko ne zna da je proizvodna cena tih patika 500 dinara. Znači, te velike razlike i marže mogu da nas iznenade na ovaj način“, objašnjava Uzelac.
Međutim, gotovo da ne postoji način da ćemo izbeći onu staru izreku: Koliko para, toliko muzike.
„Ali sve su to stvari za koje manje marimo. Posle kupovine možemo sebi da dozvolimo da priznamo da smo se prevarili, ali opet ne osećamo se loše jer iznos nije veliki“, dodaje gost Jutarnjeg programa.
Menja li se onlajn trgovina sa ovakvom vrstom konkurencije?
Ovako agresivna marketinška kampanja je ono što je za pokretače onlajn trgovine Temu najvažnije. Njima je najbitnije prvo iskustvo potrošača, da kada prvi put kupi nešto da ima prijatno iskustvo. A kada nas uvuku u to kolo, onda će kasnije moći da zarađuju mnogo više, objašnjava Dušan Uzelac.
Miljan Premović podseća da se onlajn trgovina drastično promenila posle pandemije koronavirusa kada smo bili goto prinuđeni da kupujemo na taj način.
Jedno istraživanje je pokazalo da 34 odsto ispitanika kupuje onlajn bar jednom mesečno.
„Na kraju dana tome novci služe – da nam kupe život. Bilo da je to ceo proces traženja, gledanja, biranja, tih dva sata gledanja aplikacije, tri puta po dva sata dolaska, čekanja, isprobavanja, blagog razočaranja ako stigne kao lošije nego što smo očekivali. Sve je to sastavni deo upravljanja novcima i tome novac služi“, smatra Uzelac.
Problemi nastaju ukoliko trošimo novac tako da nam to prouzrokuje druge probleme i dovede nas u situaciju da nemamo dovoljno za osnovne potrebe, zaključuje Uzelac.
„Ljudi kada naruče nešto preko Temua, naročito bejbi bum generacija, oni su na neki način, svesno ili podsvesno, znaju da imaju neki rizik, da to možda neće da stigne, a platili su. Kad to dobiju, oduševljenje je veće, po onoj Njegoševoj: Nađeno je draže no gubljeno“, zaključuje Premović.
Коментари