уторак, 14.01.2025, 05:50 -> 08:38
Извор: РТС
Кад празнична куповина паралише доставу - колико грађани Србије заиста троше на онлајн наруџбине
Новогодишња еуфорија одразила се и на масовну куповину. Ни нови пакетомати и отварање посебних шалетра у поштама нису олакшали посао достављачима. Марко Драгић из Националне организације потрошача рекао је за РТС да су се навике куповине промениле и да су се на онлајн куповину навикле све старосне генерације.
За само три последња месеца прошле године за куповину робе преко интернета грађани Србије потрошили су 44, 1 милијарду динара. Уз то су платили укупно 215,8 милиона евра и 54, 4 милиона долара за робу наручену из иностранства.
Александар Рендулић из "Пошта Србије" рекао је да је на дневном нивоу у последњој недељи децембра примано и до 100.000 постекспрес пошиљака и пакета на дневном нивоу на територији Поште Србије, што представља раст од 31 одсто на годишњем нивоу.
Марко Драгић из Националне организације потрошача наводи да је онлајн куповина из иностранства код грађана Србије у порасту, али да је сигурнија куповина са националног тржишта.
"Никад нико није сигуран када даје своје личне податке, увек постоји нека могућност да дође до злоупотребе. Купци су заштићени када купују на територији Србије, док се наш закон не примењује ако купују ван границе", истакао је Драгић.
Иако је онлајн куповина расте, и даље не може да нашкоди традионалном виду куповине, али може да је угрози.
"Људи су схватили да је то брже и ефикасније, али постоји увек групација која преферира да оде у продавницу да види производ или проба нешто уживо", рекао је Драгић.
"Вијање по граду" или достава на уговорену адресу
Неизоставни део онлајн куповине је и сусрет достављача и потрошача, који се понекад закомпликује.
"Достављач је дужан да испоручи производ на адресу која је дефинисана на самој пошиљци, а не да се, народски речено, потрошач вија по граду са достављачем. Надлежне институције би требало да санкционишу пружаоце услуга који тако поступају", казао је Драгић.
Масовне су и жалбе купаца, а гост Београдске хронике наводи да се то најчешће односи на испоруку погрешног производа, али да се на врху листе жалби налази и цена која на крају буде различита од оне написане на сајту.
У тим ситуацијама постоји законска могућност одустанка од куповине у року од 14 дана, али и ту постоје одређена правила.
"Купци користе одређени временски период и након тога одлуче да им се једноставно не свиђа и да желе да врате производ. Производ који се враћа мора бити у извором стању, некоришћен. Имамо случајеве, поготово када је гардероба у питању, да се производ употреби за на пример свечану прилику и после тога купац хоће да га врати. Наравно, коришћени производ није могуће вратити", истиче Драгић.
Коментари