Podmornica „Titan“ bila pokvarena nekoliko dana pre kobnog zarona, svedočio bivši direktor kompanije
U okviru istrage Obalske straže SAD na saslušanju o smrtonosnoj imploziji eksperimentalne podmornice u junu 2023, bivši direktor kompanije „Oušn gejt“ (OceanGate) zadužen za naučna istraživanja, svedočio je da je podmornica „Titan“ bila u kvaru šest dana pre nego što je implodirala 18. juna 2023. godine, pri čemu je poginulo svih pet ljudi na brodu.
Stiven Ros, pomorski naučnik i član posade „Dajv 87“ na četvrtoj misiji „Titana“ 2023. godine, svedočio je da je ovaj zaron prekinut jer je, nakon ponovnog izrona, kvar platforme uzrokovan problemom sa promenljivim balastnim rezervoarom, koji je kontrolisao pogon podmornice, doveo do toga da se platforma preokrene za 45 stepeni sa zadnjim pramcem okrenutim nagore.
Rekao je da su se tokom tog zarona putnici „prevrtali“ i da je jedan član ostao „visi naglavačke“, a drugi priklještene za pramac.
Ovaj zaron podmornice kojom je pilotirao Stokton Raš, osnivač i izvršni operater „Oušn gejta“, odigrao se 12. juna, na oko 670 kilometara od lokacije Titanika.
Dodao je i da je ekipi za podršku bilo potrebno više od sat vremena da podmornicu izvuče iz vode posle ovog kvara, nekoliko dana pre njegog poslednjeg putovanja.
Naveo je i da zna da Obalska straža Sjedinjenih Država nije pregledala podmornicu „Titan“ ni 2021, 2022. ili 2023. godine.
Pomenuo je takođe još dva incidenta tokom 2022. godine, uključujući i glasan prasak prilikom izrona posle ekspedicije „Dajv 80“.
Pre Rosa, članica misije na brodu za podršku, Renata Rohas, koja se pridružila ekspediciji kao dobrovoljac, rekla je da je sve „funkcionisalo savršeno“ pre nego što je podmornica počela da zaranja.
Ali, istakla je u svedočenju da se seća da je došlo do prekida komunikacije i da je pitala kolege: „Nismo se čuli sa njima, gde su oni?“
Kako je rekla, Rohasova je bila „pomoćnik na platformi“ tog dana, i „uglavnom nije imala zaduženja dok nekome nije bila potrebna pomoć“.
Implozija „Titana“ dovela je u pitanje sigurnosti i dizajna podmornice, kao i materijala korišćenih u njegovoj konstrukciji.
U istrazi ranije ove nedelje čulo se o sadržaju poslednjih poruka koje su stigle od posade podmornice dok se spuštala ka Titaniku, i da je nekoliko minuta pre tragičnog događaja, poruka bila „Ovde sve dobro ide“.
Renat Rohas je u svedočenju navela da je u trenutku kada je komunikacija izgubljena bila na mostu broda, ali da po protokolu je trebalo da se sačeka sat vremena.
Posle sat vremena obratili su se Obalskoj straži. Dodala je i da postoji više protokola za spasavanje podmornice u zavisnosti da li je zaglavljena na dnu okeana, što uključuje slanje pomoći da se oslobodi ili čekanje da se promeni plima. U slučaju da se podmornica zaglavila, putnici su imali na raspolaganju 96 sati da prežive.
Ali da u konkretnom slučaju, nisu mogli ništa da preduzmu.
Opisala je i jednu od ekspedicija iz 2021. tokom koje se kupola otkačila sa podmornice dok su je izvlačili iz vode, kao i da je vakuum u kupoli podmornice bio pokvaren.
„Mislim da su na kupoli bila samo dva ili četiri zavrtnja.“ Posle tog incidenta kupola je pričvršćena sa 18 zavrtanja za naredne ekspedicije.
Inače, Rohasova priznaje da se nikada nije plašila kada je i sama išla na ekspedicije na „Titanu“.
„Mislim da su bili vrlo transparentni u vezi sa svim aspektima podmornice. Znala sam da postoji rizik i ipak sam odlučila da idem.“
Istraga se nastavlja naredne nedelje.
Коментари