Orao – brži od zvuka, neuhvatljiv i sa zemlje i sa neba, a naš
Vojska Srbije radi na modernizaciji svog naoružanja, a jedan od projekata je i modernizacija borbenog aviona „orao”. To je avion koji leti brže od zvuka, a detaljna ispitivanja konstrukcije aviona pokazala su da „orao” može da leti do 2042. godine.
Retki su primeri u svetu da jedna mala zemlja napravi avion koji leti brže od zvuka. To je uradila Jugoslavija u saradnji sa Rumunijom sredinom sedamdesetih godina. Reč je o avionu „J-22 orao“. Ovaj avion u Vojsci Srbije još leti, a leteće još veoma dugo jer se radi na njegovoj modernizaciji.
To kažu Miodrag Marković, iz firme „Teleoptik žiroskopi“ i pukovnici i piloti Vojske Srbije Dejan Vasiljević i Zoran Prodanović, koji predvode civilno-vojni tim za modernizaciju aviona orao.
Glavni delovi modernizacije su napadno-navigacijski sistem, optičko-elektronski uređaji i pametno naoružanje.
„Pod tim podrazumevamo da ćemo moći da ostvarimo isti efekat na cilj sa duplo manje, pa i više od duplo manjeg broja aviona. Ako nam je za uništenje nekog cilja sada potrebno tri aviona, sada ćemo to moći sa samo jednim vazduhoplovom“, objašnjava pukovnik Dejan Vasiljević, komandant 98. vazduhoplovne brigade.
Modernizovano naoružanje činiće takozvani pametni projektili, čija je preciznost u rangu sličnih borbenih sistema u svetu.
„Osnovni nosilac je vođena raketa 'VRVZ-200' koja će omogućiti avionu ‘orao’ dejstva sa visine od 7.000 metara na daljinu od 40 kilometara, i to u uslovima noći i složenim i povoljnim meteorološkim uslovima. Time se dobija veća mogućnost preživljavanja aviona ‘orao’“, istakao je pukovnik Zoran Prodanović, zamenik komandanta 98. vazduhoplovne brigade.
Neuhvatljiv i sa zemlje i sa neba
Avion „orao” ima retku sposobnost letenji na malim visinama, manjim od 50 metara, što ga čini neuhvatljivim za dejstvo i sa zemlje i sa neba. Na avion orao biće postavljeno ukupno 11 novih sistema, sa ciljem da se pojednostavi rad pilota. Sve je to dosta složeno i zahteva mnogo truda srpskih vazduhoplovnih stručnjaka.
„Osnova sistema je takozvana staklena kabina, odnosno glas kokpit, koja, pre svega, podrazumeva modernu senzoriku, koja učestvuje sa inercijalnim navigacionim sistemom, pre svega, u određivanju položaja aviona“, navodi Miodrag Marković iz firme „Teleoptik žiroskopi“.
Kao što se često govori, nekada je sve bilo kvalitetno. U to, „nekada” vreme napravljen je i „orao”. Detaljna ispitivanja konstrukcije aviona pokazala su da orao može da leti čak do 2042. godine.
Vojska Srbije će tako imati žilav, pouzdan i savremen avion i neće potrošiti mnogo novca, srpska odbrambena industrija biće tehnološki unapređena.
Opširnije o modernizaciji „orla” u emisiji „Dozvolite“ u subotu u 12 časova na Drugom programu RTS-a.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 19
Пошаљи коментар