Sedam smrti Marine Abramović i Marije Kalas
Premijera opere "7 smrti Marije Kalas" trebalo je da bude vrhunac šezdesetogodišnje opsesije Marine Abramović ovom operskom divom. Odložena je zbog pandemije koronavirusa, a njena budućnost je neizvesna, piše "Njujork tajms".
Njujork tajms u opširnoj reportaži podseća da je u karijeri koja traje decenijama, 73-godišnja srpska umetnica u svojim performansima prešla više od 1.000 milja duž Velikog kineskog zida, ležala usred petokrake koju je prethodno natopila benzinom i zapalila, u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku mesecima sedela u atrijumu, neprekidno, po šest dana u nedelji.
Ono što, međutim, nije uspela je da nedavno realizuje premijeru nove opere, zbog pandemije.
Predstavu je, piše u ovom tekstu, Abramovićeva radila u Minhenu, u Bavarskoj državnoj operi. Zamislila je kao muzičko-pozorišno delo o tragičnim mitovima slavne Grkinje, rođene u Americi.
Marina Abramović povezuje sedam arija
Kombinujući elemente videa i performansa, Marina u ovom ostvarenju povezuje sedam poznatih arija koje je maestralno izvodila Kalasova sa novom muzikom srpskog kompozitora Marka Nikodijevića.
Ako je predstava presek najvećih hitova Marije Kalas, u njoj se nalaze i neki od hitova gospođe Abramović. Svaku od arija prati kratak film u kojem se ona pojavljuje sa holivudskim glumcem Viljemom Dafoom.
Tu su svi karakteristični simboli koji se ponavljaju u radu Marine Abramović - noževi, zmije, vatra, oblaci - a kako se bliži kraj ove opere, identiteti dveju žena postaju toliko povezani, da je teško znati o kojoj se divi zaista radi.
Opsesija Marijom Kalas
Marina objašnjava da je njena opsesije Kalasovom počela kada je imala 14 godina; tada je prvi put čula divu kako peva, na radiju, u kuhinji svoje bake u tadašnjoj Jugoslaviji.
"Bila sam očarana, dobila sam gnojne prištiće i žmarke u telu od uzbuđenja", kaže u ovoj reportaži i dodaje:
"Kasnije sam znala sve o njoj. Pročitala sam osam Marijinih biografija i videla koliko je u svemu tome bilo mnogo sličnosti sa mnom. Obe smo Strelci u horoskopu, obe smo imale loše majke. A onda, taj neverovatan intenzitet u emocijama, da možemo obe biti istovremeno i krhke i veoma jake."
Za predstavu "7 smrti Marije Kalas", Marina Abramović je birala njene arije, počevši od Adio del passato iz "Travijate" da bi dostigla vrhunac sa Casta Diva iz "Norme".
Kako bi odrazila sva emocionalna stanja sarađivala je sa muzičkim video-režiserom Nabilom Elderkinom. On je uradio kratke filmove koji se emituju na sceni dok pevači muziku izvode živo.
Filmove ja snimila prošlog novembra u Los Anđelesu sa gospodinom Defoom.
Defo glumi ljubavnika Marine Abramović
U jednom intervjuu, Defo je rekao da je Marinu Abramović upoznao početkom 2000-ih, dok je glumio u njujorškom eksperimentalnom pozorištu Vooster Group. Ona je živela u zgradi u kojoj je bilo pozorište i dolazila je da gleda predstave.
Njih dvoje su postali prijatelji i kasnije sarađivali u predstavi Život i smrt Marine Abramović, delu avangardnog režisera Roberta Vilsona.
U šest video-snimaka za "7 smrti Marije Kalas" Defo glumi njenog ljubavnika i ubicu; u svakom Marina umire. U jednom snimky Defo nastupa sa pitonom koji davi gospođu Abramović, dok Kalasova peva Dezdemoninu ariju Ave Maria iz Verdijevog "Otela".
U drugom videu je ubija uz Habaneru iz opere Karmen koja takođe biva ubijena na sceni. Žene su umirle u operi od njenog nastanka.
Predstava "7 smrti Marije Kalas" traži od publike da razmisli o sveprisutnosti umiruće dive.
Marina Abramović, međutim, kaže da ne želi da to bude kritika mizoginije u operi. "Ja nisam feministkinja", dodaje - ženska smrt na sceni je jednostavno "dramatičnija" i "lepša" od muške".
Buran život Marije Kalas
I u životu Marije Kalas, čija je strastvena umetnost pomogla da se oživi repertoar belkanta ranog 19. veka, nije nedostajalo drame. Imala je burne odnose sa majkom, impresariom, publikom i štampom. Zbog toga je naglo smršala i postepeno gubila svoj izuzetno osetljiv glas.
Zatim je bila u vezi sa Aristotelom Onasisom. Njih dvoje su se upoznali u vreme kada je Kalasova u braku sa italijanskim biznismenom Đovannijem Batistom Meneginijem. Započeli su vezu koja se pretvorila u ljubavni trougao koji se završio novim trouglom i Onazisovim brakom sa Žaklinom Kenedi.
Nakon što je Onazis umro 1975. godine Marija Kalas je ostala zatvorena u svom pariskom stanu, gde je umrla od srčanog udara 1977. Imala je samo 53 godine.
"Ona više nije želela da živi", kaže Marina Abramović "Umrla je od ljubavi", dodaje, " i sama sam umalo umrla zbog ljubavi, tako da razumem šta to znači."
Objasnila je da je pre desetak godina, kada je njen suprug iz Italije, umetnik Paolo Kanevari, napustio, bila ogorčena. "Prestala sam da jedem", rekla je. "Prestala sam da pijem. Nisam više želela da živim. Bila sam dugo u jako lošem stanju".
"Rad me je spasao. Marija Kalas se odrekla svog posla. To je velika razlika između nje i mene. Ja se nisam mogala odreći rada."
"Mnogo puta sam mogla biti mrtva"
Bavarska opera u Minhenu, gde je u aprilu trebalo da bude premijera je državna. Kada je izbila pandemija probe su stale.
Marina se nije bojala da će se razboleti od virusa: "Nisam o tome razmišljala. Toliko opasnih stvari sam u životu radila u performansima da sam mnogo puta mogla biti mrtva. Kada radim posao koji volim, meni se ništa ne može dogoditi".
"Kada sve ovo prođe, jedno je sigurno: ova predstava će imati svoju premijeru i brojna gostovanja koja su najavljena u velikim operskim kućama u Atini, Berlinu, Parizu i drugim velikim operskim centrima.
Priredila Olivera Milošević
Коментари