Stop amerikanizaciji – kako su u Osaki američku masovnu kulturu pretvorili u jedinstveno svoju
Jedna od lako primetnih karakteristika japanske masovne kulture je prisustvo puno tematskih zabavnih parkova. Zemlja izlazećeg sunca ne samo što poseduje tri velika parka te vrste sa po blizu 15 miliona posetilaca godišnje, već je i prva strana država koja je ugostila američke institucije zabave „Diznilend“, „Dizni si“ i „Juniverzal studios“. U Osaki se nalazi neobičan tematski park, koji je počeo kao implant američke masovne kulture ali, zbog nedovoljnog interesovanja, evoluirao u mešavinu zapadne i domaće pop kulture, da bi zatim postao jedan od najposećenijih na planeti.
U drugom najvećem japanskom gradu Osaki nalazi se tematski zabavni park „Juniverzal studios Džapan“, koji sada privlači blizu 15 miliona posetilaca godišnje, te predstavlja dostojnu konkurenciju i svetski priznatijim pandanima „Diznilendu“ i „Dizni siju“, koji takođe raduju japanske građane i strane turiste u Zemlji izlazećeg sunca.
Reč je o parku koji je podignut da bi se odala počast radu i dostignućima čuvene holivudske filmske kompanije „Juniverzal“ i unovčila popularnost njenih ostvarenja, zbog čega u svom sastavu sadrži građevine koje svojim oblikom podsećaju na studije u kojima su nastali klasici popularne kulture.
Ideja je bila da se preslika deo glamura Holivuda i iskustva koje mogu da dožive posetioci studija u Los Anđelesu, odnosno, Japancima, koji su veliki ljubitelji američke popularne kulture i putovanja, omogući da osete nešto od atmosfere koja vlada u SAD, među njima najpopularnijoj stranoj destinaciji za turizam i studije.
U tom nastojanju da se profitira na afinitetu Japanaca prema američkoj masovnoj kulturi, odnosno, njihovoj slabosti u odnosu na američku meku moć, leži sličnost sa tokijskim „Diznilendom“, prvim trodimenzionalnim svetom fantazije čuvene animatorske kompanije otvorenim van SAD, i „Dizni sijem“, jedinim zabavnim kompleksom te vrste na vodi, koji se gnezde u predgrađu japanske prestonice u prefekturi Ćiba.
Porođajne muke
Kada je otvoren 2001. godine u industrijskom i trgovačkom gradu Osaki na zapadnom delu najvećeg japanskog ostrva Honšu, „Juniverzal studios“ je kao svoje najveće adute imao magnetnu privlačnost naučnofantastičnih i horor ostvarenja reditelja Roberta Zemekisa i Stivena Spilberga: Povratak u budućnost, E. T. vanzemaljac, Park iz doba jure i Ralje. Ti filmski klasici, većinom iz 80-ih, mamili su ne samo decu već i odrasle, i stoga što su u njima budili sećanje na ranu mladost i stoga što kao kultna dela naučnofantastičnog žanra imaju i vrednost koja prevazilazi domen dečje mašte.
U prvoj celoj godini rada (2002.) park je posetilo fantastičnih 11 miliona gostiju. No, deo vožnji i atrakcija zasnovanih na motivima pomenutih filmova, čini se, brzo su izgubile čar, jer je broj posetilaca već u 2003. i 2004. pao za oko tri miliona godišnje i, u poređenju sa prestoničnim parkovima inspirisanim Diznijevim ostvarenjima, ostao na relativno niskom nivou.
Naravno, grad Osaka, mada deo šire konurbacije, koja obuhvata mnoštva manjih naselja iz istoimene prefekture i milionske gradove Kobe i Kjoto, ipak predstavlja gotovo duplo manji izvor potencijalnih mušterija od ravnice Kanto, u kojoj leži prestonica Tokio i koja broji oko 37 miliona stanovnika, pa je i bilo za očekivati da će tematski zabavni park u njoj beležiti osetno manji broj posetilaca.
Takođe, „Juniverzal studios“ u Osaki, kada je u pitanju priliv turista ima jedinstvenu otežavajuću okolnost u tome da je puno tura, naročito onih namenjenih strancima, usmereno na istorijske i duhovne spomenike obližnje stare carske prestonice Kjota, koji su kvalitativno drugačijeg karaktera i često privlače drugu vrstu publike. S druge strane, sam Tokio, usled teških ratnih razaranja koje je pretrpeo, nema puno toga istorijskog da ponudi, već strance uglavnom privlači tehnologijom i zabavom.
Pogled van sopstvenog dvorišta
Ipak, i sa svim tim ograničenjima na umu, rukovodioci zabavnog parka u Osaki bili su mišljenja da se mogu i moraju postići bolji rezultati, te da su potrebne promene ukoliko se želi unaprediti njegovo poslovanje.
Oni su tako počeli da menjaju ne samo sadržaj atrakcija, već i čitav koncept parka – napuštena je ideja da on treba da bude inspirisan isključivo filmovima kuće „Juniverzal“, zbog čega su otkupili prava na korišćenje likova i motiva iz ostvarenja drugih holivudskih kompanija.
Tako, mada i danas posetioci tog zabavnog parka, po uzoru na Spilbergove klasike Ralje i Park iz doba jure, mogu da iskuse fingirani napad divovskih ajkula dok se voze u čamcu, pođu na zastrašujući safari kroz imaginarno ostrvo sa dinosaurusima ili uživaju u interakciji sa zlim stvorenjima iz komičnog crtanog filma Malci, čiji je distributer Juniverzal, značajan deo postavke otpada na čuveni britanski knjiški serijal o dečaku mađioničaru Hariju Poteru, koji u filmove pretočila američka produkcijska kuća „Vorner braders“.
Japanizacija tematskog parka
Povrh toga, planeri parka u Osaki su odustali i od kulturološkog pristupa koji praktikuje domaća kompanija „Orijental lend“, koja upravlja tokijskim „Diznilendom“ i „Dizni sijem“. Po tom načinu razmišljanja, domaćoj publici unutar zabavnog parka treba u potpunosti pružiti iluziju da se nalazi van Japana, odnosno, psihički je sasvim odvojiti od svakodnevice tako što će joj se ne samo dati utisak da se nalazi u svetu mašte i fantazije, već i da je na putovanju u inostranstvu, u SAD.
Japanski menadžeri tokijskog „Diznilenda“, dakle, vodili su se logikom da je ono što je manje poznato i drugačije – uzbudljivije. Odnosno, jednostavno rečeno, kao što je za Evropljane i druge zapadnjake dalekoistočna kultura fascinantna i egzotična, tako su i za stanovnike istočne Azije obrasci zapadanog života, umetnosti i stvaranja neobični i privlačni.
„Juniverzal studios“ u Osaki, pošavši tim konceptualnim stopama prilikom osnivanja, postao je zapravo samo jedan u dugom nizu idejnih imitatora tokijskog „Diznilenda“, što objašnjava slabiju posetu od očekivane u godinama nakon što je novitet izbledeo. On je zato kasnije, u nastojanju da se konceptualno odvoji od „Diznilenda“ i poboljša poslovanje, potpisao ugovor i sa nosiocima prava na domaće stripove, crtane filmove, video igre i igračke.
„Juniverzal studios“ u Osaki je tako krenuo putem smelije akulturizacije, odnosno, odomaćivanja.
Zato sada taj park, koji za razliku od „Diznilenda“ i „Dizni sija", nije izgrađen van naselja i nije zidom u potpunosti odsečen od okoliša, već se nalazi u samom gradu i dozvoljava pogled na njegove nebodere, pored interakcije sa likovima iz američkih crtanih filmova i stripova, poput Snupija ili Šreka, nudi i suvenire inspirisane domaćim animatorskim ostvarenjima, kao što su Naruto, Ubica demona ili Detektiv Konan. Mogu se kupiti igračke i školski pribor sa deci dragim imaginarnim mačjim likom, koji je prvobitno stvoren kao vizuelni ukras za novčanike i torbice svetski poznatog brenda „Helou Kiti“ i na koji prava drži domaća kompanija „Sanrio“.
Ipak, možda najveći podsticaj rastu popularnosti parka, bar sudeći po prodaji suvenira, dao je ugovor sa domaćim proizvođačem konzola i softvera za video-igre „Nintendom“, čiji junaci simpatični vodoinstalateri Mario i Luiđi uživaju posebnu naklonost gostiju.
Osim činjenice da ne pokušava da radi stvaranja potpune fantazije prikrije činjenicu da se nalazi na japanskom tlu, te prihvata domaću masovnu kulturu, park u Osaki se razlikuje od postavki u blizini Tokija zasnovanih na crtanim filmovima američkog kreatora Volta Diznija i po tome što u vašarskom maniru posetiocima skoro na svakom koraku nudi učešće u raznim igrama za osvajanje suvenira – uglavnom lutki.
Uspešni zaokret
Pomenuti zaokreti u poslovnoj strategiji, kao i krupno kumulativno novčano ulaganje od oko 700 miliona dolara, čini se, doneli su priželjkivani uspeh, jer je „Juniverzal studios“ u Osaki, pred početak epidemije, u periodu od 2017. do 2019, godišnje posećivalo preko 14 miliona ljudi. Tada je razlika u poseti u korist tokijskog „Diznilenda“, koja je prethodno prosečno iznosila između četiri i pet miliona godišnje, bila prepolovljena.
Štaviše, u 2022, prvoj godini u kojoj su posledice pandemije počele da blede ali još uvek postojala ograničenja za putnike iz inostranstva, park u Osaki je privukao čak 12,3 miliona gostiju. Zahvaljujući tom rezultatu, on je zauzeo visoko treće mesto u svetu među tematskim parkovima, u oštroj konkurenciji „Diznijeve“ franšize, koja osim u Kaliforniji i na Floridi, te u okolini Tokija, poseduje slična uporišta zabave i u Parizu, Hong Kongu i Šangaju, ali i u nadmetanju s drugih pet zabavnih parkova iz lanca „Juniverzal“.
Naime, park u Osaki ne samo što je tada po prvi put iza sebe ostavio tokijski „Diznilend“, već je nadmašio i sve „Juniverzalove“ parkove u matici SAD, kao i one u Singapuru i Španiji.
Kada je reč isključivo o Japanu, utisak je da „Juniverzal studios“ u Osaki u većoj meri posećuju đaci i studenti u društvu drugova, dok je u parkovima „Diznilend“ i „Dizni si“ u mestu Urajasu u prefekturi Ćiba, nedaleko od Tokija, moguće, proporcionalno, videti više odraslih, ponekad i sredovečnih, parova koji uživaju u romantičnom izlasku. Zajednički imenitelj su porodice sa malom decom i brojni strani turisti, čijem povećanom prilivu se može pripisati nemali deo rasta u prihodima poslednjih godina.
Sada je, međutim, jasno da stranim ljubiteljima japanske pop kulture: stripa, crtanog filma i kospleja, park u Osaki, koji se na momente čini kao zbunjujuća mešavina najrazličitijih žanrova i uticaja, ima više da ponudi. Može se i reći da on, u svojoj sinkretičnosti, predstavlja iskustvo jedinstveno za Japan, jer tu zemlju u svim porama života karakteriše spoj istočnog i zapadnog.
Коментари