понедељак, 08.01.2024, 12:00 -> 15:31
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajКо је одговоран за судар два авиона на токијском аеродрому "Ханеда"
У Токију је за саобраћај поново отворена писта аеродрома "Ханеда", на којој су се 2. јануара сударили путнички авион са 379 путника и чланова посаде и транспортни авион Јапанске обалске страже који се припремао да испоручи помоћ после разорног земљотреса који је дан раније погодио западну обалу највећег острва те земље.
Док је на Западу фокус извештавања о несрећи био на успешном спасавању путника, у Земљи излазећег сунца од првог дана се поставило питање одговорности – она по прелиминарним резултатима истраге указује на одговорност пилота Обалске страже, али и на контролу лета.
Јутрос је пуштена у рад писта "Ц" токијског аеродрома "Ханеда", која је услед судара две летелице 2. јануара, била затворена пет и по дана.
У вези са том несрећом, у првим данима нове године пажњу светских медија привукло је "чудесно" спасавање 367 путника на лету "Џапан ерлајнза", каје је 12 чланова посаде успело да евакуише "за 90 секунди" у условима када је авион гутао пламен, а видљивост и квалитет ваздуха у кабини се брзо погоршавали.
Смиреност стјуардеса и дисциплинованост путника који су листом поступили у складу са њиховим захтевима да ради ефикасније евакуације и спречавања непотребних повреда оставе за собом пртљаг нарочито су хваљени у америчким и другим западним медијима, где послушност јапанског становништва у односу на ауторитете увек представља поучну противтежу необузданом понашању сопствених грађана у сличним ситуацијама.
Међутим, у јапанским гласилима, исто, ако не и више пажње, посвећено је узроку несреће.
Тешка питања
Наиме, у далекоисточној царевини се од првог дана поставило питање како се пропелерац Јапанске обалске страже са шест чланова посаде, који је требало да испоручи помоћ подручјима настрадалим од земљотреса, нашао на писти "Ц" токијског аеродрома "Ханеда" у тренутку када је на њу налетео широкотрупни "Ербас А350" са чак 379 људи. Ово поготово стога што се брзо испоставило да је пилот транспортног авиона, једина особа која се спасала из њега, устврдио да је добио дозволу да уђе на писту и ту чека одобрење за полетање.
Било је и оних стручњака који су се питали како пилот путничког голијата није уочио "дехевиленд" обалске страже, јер је, мада је у том тренутку већ био пао мрак, видљивост била довољна да се примете светла пропелерског авиона и у последњем тренутку одустане од слетања, те направи круг око аеродрома.
Такође, многи јапански новинара су нагађали да је преоптерећеност ваздушне луке "Ханеда", трећег аеродрома на свету после Атланте и Дубаија по обиму саобраћаја, вероватно један од фактора који је допринео судару две летелице.
Престоницу Јапана опслужују два аеродрома, "Ханеда" је популарнији међу путницима јер се налази у срцу града, за разлику од "Нарите", до које становницима главног града треба сат времена брзим возом или аутобусом.
"Ханеда", која је деценијама била искључиво коришћена за домаће летове, од пре неколико година служи и као међународни аеродром, те има четири писте, захваљујући чему је у фискалној 2022. години, у којој су се још увек осећале последице пандемије, примила преко 60 милиона путника.
Одговорност на пилоту и копилоту транспортног авиона, али и на контролору и аеродрому
Оштрица сумње одмах је била уперена на дијалог између контролора и пилота обалске страже, који је у свесном мада тешком стању пребачен у болницу.
Испитивање тих аудио-снимака указало је на то да је контролор транспортној летелици дао налог да стане на рулној стази на улазу на писту и да је ту инструкцију капетан "дехевиленда" из неког разлога погрешно протумачио као дозволу да уђе на писту и ту чека "зелено светло" за полетање.
Стручњаци указују и на то да копилот није исправио командира летелице, иако је, исто као и капетан, гласно поновио инструкцију коју је дао контролор.
Мада, стриктно говорећи, по јапанском закону контролор није обавезан да визуелно утврди да ли је авион поступио у складу с његовим инструкцијама, део одговорности се може приписати и њему, јер стандарди професије налажу да се погледом прати летелица с којом се комуницира.
Да је то учинио, конторолор је могао да спречи несрећу у којој је погинуло пет ваздухопловаца у саставу Јапанске обалске страже и лакше повређено 15 путника лета "Џапан ерлајнза" 516, који у Токијо стигао из града Сапоро.
Такође, аеродром "Ханеда" је најавио да ће повећати број контролора како надаље не би долазило до пропуста у визуелном праћењу кретања летелица и како би се уопште боље носио са растућим обимом саобраћаја, који се враћа на ниво пре епидемије ковида.
Отуд, мада се истрага наставља, пре свега анализом црних кутија два авиона, већ сада су видне контуре одговорности за несрећу и могуће мере за унапређење безбедности на токијском аеродрому.
Куриозитет је и то да је јапански национални телевизијски сервис НХК дан након несреће, док су страни медији јављали о евакуацији свих путника и чланова посаде за 90 секунди, објавио да је последња особа из запаљеног авиона "Џапан ерлајнза", заправо, евакуисана тек 18 минута након слетања.
Коментари