Вољени Фића
До данас је у фабрици "Застава" произведено више од 4.200.000 возила, а један модел био је и остао највољенији. Од 2004. постоји и удружење љубитеља тог аутомобила. Ово је прича о њему.
18. октобра 1955. године почела је производња модела 600, претече Заставе 750, у народу познатијем као ФИЋА. Имао је 767 кубика и само 29 коњских снага.
Шта је представљао овај малишан најбоље говори чињеница да је трка у којој су се надметали ови аутомобили названа национална класа. На стадиону Ташмајдан је седамдесетих година прошлог века организована фудбалска утакмица у којој су фудбалери били управо ови четвороточкаши. Осим спорта, фића је једно време јурио и лоше момке, био манекен на рекламним плакатима и глумац у филмовима.
Неки од њих су и "Лепа села лепо горе", "Национална класа", "Тако се калио челик"…
Симбол једне епохе и чувар многих успомена, овај мали породични ауто налик бубамари, којим се лако управљало, једноставно возило и стизало лети до мора, а зими до планина, и данас је многима омиљени четвороточкаш, па је тако оформљено и Удружење љубитеља Фиће.
"Имамо око 320 чланова, што активних, што придружених и имамо негде око 40 возила. Циљеви нашег Удружења су да сачувамо фићу од заборава, да је возамо улицама наших градова широм државе и традиционално правимо Фестивал фића у Крагујевцу сваке године“, наводи Владимир Тошић, председник Удружења љубитеља фића.
Забележили смо и модел из 1973. године, који је прешао око 300.000 км:
"Од првог дана је у нашој породици, возио га је мој деда, па мој отац, ја и сад учим моје синове да га воле и возе. Био сам с њим 2017. године на "Фићијади" у Шафтхаузену, прошао је кроз седам европских земаља, прешао је преко Алпа без икаквог проблема, без икаквог квара“, истиче Велибор Икодиновић, члан Удружења љубитеља фића.
Прича о аутомобилу који је моторизовао целу државу трајала је до 1985. За тих 30 година производње, у Крагујевачкој Застави је направљено више од 920.000 примерака.
Коментари