Читај ми!

"Породично благо" Синише Павића – реприза живота средње класе у репризном термину

Један од најважнијих разлога за неуморно репризирање „Породичног блага“ јесте у чињеници да су у серији непогрешиво скициране навике, карактери и догађаји, али и несналажење друштва у транзиционом периоду из социјалистичког у капиталистичко уређење. Актуелност свакодневних животних дешавања две деценије након последње клапе на снимању чини дело Синише и Љиљане Павић и даље оригиналним, али и на актуелне теме непревазиђеним.

Серија по наслову и радњи приказује нежну, топлу, породичну причу. Трагање породице Гавриловић, која припада средњој класи за давно закопаним златом, заправо је метафора за изгубљене или заборављене универзалне људске вредности. Аутори серије у тим пустоловинама гледаоцима нуде вишеслојни оптимизам.

Појединачно или у тандему, супружници Павићи слове за непревазиђене телевизијске ствараоце, а што је у ново, назови постмодерно доба на пољу у којем делују, скоро па изузетна реткост. Уколико изузмемо техничке детаље на које и нису имали значајнији утицај, може се без претеривања њихов рад назвати: познавање сржи друштва!

Од Врућег ветра до Јунака нашег доба поменути аутори баве се нама, односно карактерима ликова што се дословно срећу у свим сферама друштва. И то готово без и једне једине грешке када је реч о начину живота појединаца, али и "сукоба" између представника из руралних и урбаних средина; и то јесте заиста несвакидашње достигнуће вредно дивљења.

Парадоксално, а истовремено и апсурдно делује да се њихови поједини јунаци свакодневно појављују у јавној сфери било где у Србији; ти врли стручњаци показују све аномалије које Павићи од смрти Јосипа Броза до данас исмевају. С друге стране, творци серија што годинама снимају као на траци, натерали су гледаоце да поједине Павићеве (анти)јунаке, попут Срећка Шојића, без иједне позитивне карактеристике прихвате, заволе, али и да им понекад чак и завиде.

Средња класа у вртлогу транзиције

Серија Породично благо снимана је од 1998. до 2002. године, с паузом у време бомбардовања Србије, а без претходног сагледавања тог периода, односно времена које серијал третира и миљеа одигравања радње, не може се ваљано сублимирати уметничка вредност овог дела.

Наиме, у друштвено и економски тешком, транзиционом периоду из социјализма ка капитализму, у центар збивања у претходно опробаном методу смештена је београдска породица, елитни представник средњег сталежа.

Ставови њених чланова одражавају поглед на свеукупне промене у друштву, а чини се да је породица, као главни фактор радње израженија, наглашенија и осетљивија него у осталим њиховим радовима.

Ту засигурно има и забелешки оне, назовимо је, епохе што се окончавала у периоду када је серија снимана. Међутим, виспренији гледаоци уочавају да управо због приказивања огољене стварности, али и оптимистичких надања, Павић и сарадница на сценарију, његова супруга Љиљана, кроз ово дело делују визионарски – замишљено над прошлошћу, као и над неизвесном будућношћу, свеједно – појединачно или породично.

Један слој друштва у транзиционој Србији, средња класа која нестаје већ годинама, рекло би се, проживљава сцене из Породичног блага, без обзира на то што су приватизација (на српски начин) и капитализам одавно већ реалност; стиче се утисак као да је поменути део друштва ретроактивно преточен у ликове из поменуте серије, па и не чуди што Радио-телевизија Србије свако мало понуди тренутак опуштања уз знан редослед реплика, јер актуелност је увек важна медијима.

Суштински сегмент о пропадању, односно нестајању средње класе у бившој Југославији исказује се већ у првој епизоди. Један од чланова породице Златко Гавриловић испијајући нес кафу, док се његова мајка Валерија, адвокат, припрема судску одбрану, а отац Гаврило дотерује за одлазак на посао у фирми где је финансијски директор, сестра Биљана испробава хаљину за велику матуру, а најмлађи брат Бебан усавршава учећи енглески језик; упитан, да млађем брату појасни шта је то middle class Златко каже:

Средње жалосно, Бебане.

Како жалосно?

Па средњаци, разумеш, ни тамо ни ’вамо, оно нит смрде, нит миришу. Само да не штрче негде, да случајно не пишају уз ветар... И мирно да спавају, то је главно! Јао, како Шекспир има лепо за њих, Хамлет баш каже то супер: „Спавати, мирно сањати”. То је њихов главни животни идеал, разумеш!?

И све би након овог Златковог објашњења било такозвано „сољење мора” да се сцена из породичног дома није преселила испред, а потом и унутар приватне компаније чији је власник Гаврилов побратим Јанко Јанковић Листер.

Тиме су Павићи истакли пренаглашену, отужну стварност у којој се истиче контраст живота поштеног Гаврила који возећи „југо 45” одлази код побратима по новчани зајам, а овога среће у новом „пајеру”.

Актуелност драмског сукоба

Свака епизода и кадар понаособ у Породичном благу захтевају усредсређеност и пажњу, мада се због глумачких бравура неретко занемарује порука проистекла из неке реплике.

Рецимо, прва епизода је у много чему једна од најзанимљивијих, у њој се гледаоци не упознају само и искључиво са главним јунацима и радњом серије, као што је то случај са многим другим телевизијским остварењима снимљеним последњих неколико деценија. Поред многобројних интересантних детаља прожимају се и четири од пет елемената драме, једино се расплет, занатски, догађа у последњој.

Експозиција, заплет, кулминација и перипетија почињу доласком Бисеније Гавриловић са вереником Милорадом Јанковићем и оцем Трајком Гавриловићем у породични дом брата Гаврила. Све се завршава или заправо тек почиње када Златко изгуби коверту са, из очеве фирме позајмљених, 20.000 марака на киоску брзе хране, намењених сестри.

Крај серије и драмски расплет дешава се, рекло би се, у помало филмско-идиличном тону: деда Трајко и најмлађи унук Братислав проналазе ћуп са закопаним породичним благом који решава све њихове невоље и након чега почиње нови живот породице Гавриловић.

Но, у поменутој уводној епизоди приказан је и читав драмски сукоб који се прожима током 62 епизоде колико садржи серија. Најчешће уз две супротстављене стране одвија се борба „добра и зла”.

На дијаметрално супротним странама су припадници средње класе и они који желе више, интелектуалци и они сналажљици, затим супротстављање градске елите и човека из руралне средине, потом управљача, тј. менаџера и (не)поштених радника, а у свему томе има и одвајкада присутног генерацијског јаза и све то под велом транзиционог периода.

У оваквој констатацији ствари, серија Породично благо не упада у очи плиткоумних и не замера се дубокоумнима, ако уопште постоје једни и други, јер ионако обе стране у свему, а у годинама након краја серије траже и виде само забаву.

Ако се неко и упркос разумевању детаља запитао на концу свега – чему репризе, одговор је посве једноставан. Репризираће се Породично благо, али и друге Павићеве серије, док год постоје они које интересује шта ће се десити у следећој епизоди, како би се меланхолично присетили неке од претходних реприза.

Репризираће се док год Горан Брандо Гагић не пронађе ангажман у иностраном фудбалском клубу посредством менаџера Лабуда Стојановића, док год Листер и Газда Језа желе на продаји спортисте да зараде, репризираће се док год Стојковићи долазе у престоницу, трбухом за крухом, док год разне Баба Роске ординирају у јавном простору.

Репризираће се док год је Гаврила Гавриловића и његове породице, Валерије, Златка, Биљане и Братислава, деда Трајка и Бисеније, са све вечитим студентом Kоканом и лопужом Мићом.

Биће још Породичног блага у репризном термину, јер дух Гаврила и даље прати друштво у којем живимо, радимо, стварамо, лажемо, крадемо, подмићујемо, варамо, сплеткаримо…

Павићи су се у свим серијама до сада бавили већинским делом друштва, притом обухватајући сваки сегмент, односно подсистем у друштву, приказавши егзактно и концизно све добре и лоше стране.

На крају крајева, велика већина грађана у Србији данас проживљава последице приказане у Породичном благу, и из тог разлога радња серије је и даље актуелна.

Као антипод представљеној идеји оличеној у телевизијском делу на крају сваке епизоде чује се песма Срце породично која улива оптимизам помешан с (не)познатом носталгијом док музика Корнелија Ковача одзвања у ритму речи: „Чекамо зору да нам сване, бојимо маштом сиве дане“.

петак, 22. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње