И без олова се окреће

Панчевачка рафинерија не производи више оловне бензине, па Панчевци могу да одахну, јер поново удишу чист ваздух. Иако неће више бити обичног бензина и "супер" горива, возачи не треба да брину, јер ће и у старе аутомобиле моћи да сипају безоловни.

Почетком лета НИС-ова рафинерија у Панчеву престала је да производи оловне бензине. Одахнули су Панчевци, али и Србија - биће мање загађен ваздух, а квалитетнији деривати производиће се по европским стандардима.

Међутим, нису баш сви задовољни. Возачи старих аутомобила забринути су што нема више обичног и "супер" горива и због нагађања да безоловни бензин штети вентилима. Стручњаци тврде супротно.

Није битно што понекад једва и упале, наши возачи не одричу се лако својих љубимаца. Старих, и до три деценије, "застава", "лада", "шкода" и других аутомобила има око 50.000. Последње количине оловних бензина панчевачка рафинерија испоручила је још у августу.

На катедри за моторе београдског Машинског факултета кажу да је светска ауто индустрија, 80-их година прошлог века, са производњом безоловног бензина прилагођавала и моторе том гориву. Крагујевачка "Застава" кренула је да уграђује катализаторе са производњом "Југо Америка".

"Возачи који имају старије аутомобиле не би требало да брину и могу слободно да користе безоловни бензин, дилема је направљена вештачки", рекао је шеф катедре за моторе Машинског факултета у Београду Мирољуб Томић.

Стручњаци кажу да не морају да брину ни власници возила без катализатора. То поткрепљују примером старих аутомобила на плин.

"То гасовито гориво уопште не садржи олово, према томе нема ни оловних талога који би подмазивали склоп вентила и вентилских седишта па нема већих проблема са тим", рекао је Томић.

У неким земљама недостатак олова надокнађују адитивима. Користе их Хрвати, затим Французи који безоловни обогаћују адитивима на бази калијума. У НИС-у кажу да повремено додају адитив ММТ на бази мангана.

"Уколико се према неким испитивањима користи адитив на бази мангана он помаже, показало се боље подмазивање седишта вентила и ти старији аутомобили не би требало да имају проблема", рекла је директорка Рафинерије Панчево Љубица Симић.

Србија је последња у Европи престала да производи оловне бензине. Они се могу наћи још само у пар азијских и афричких држава.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 19. октобар 2024.
15° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи