Европска ауто индустрија додаје гас, али је Kина већ пребацила у пету брзину – отвара ли у Србији нову фабрику

Европска аутомобилска индустрија почела је да се стабилизује након вишегодишње кризе. Број купаца, као и ниво зараде, престали су да опадају. Статистика је и даље слабија него пре пандемије, али произвођачи аутомобила смеју себи да дозволе опрезан оптимизам. Професор Економског факултета у Kрагујевцу Петар Веселиновић каже за РТС да не можемо рећи да је аутомобилска индустрија у Европи изашла из кризе, али да полако из ње излази. Истиче и да треба очекивати да се кинеска конкуренција повећа, као и да постоје најаве да ће у Србији отворити погон и кинески произвођач аутомобила.

Професор Петар Веселиновић наводи да су добре вести за компаније које производе аутомобиле у Европи, па и за нас у Србији.

“Ми поред готовог производа – аутомобила, производимо у значајном броју фабрика ауто делове и пнеуматике, тако да то може да буде само добра вест”, додаје Веселиновић.

Истиче и да последњи извештаји који су стигли, који су пројектовани до нове године, показују да ће Европа мало смањити разлику у односу на Кину.

“Пре свега када је у питању производња и продаја аутомобила и колико ја видим – полако, али сигурно расте интересовање за електричним аутомобилима, што је свакако добра вест и за европске произвођаче, а и за 'Стелантис' овде у Србији”, поручује Веселиновић.

Када је реч о фабрици аутомобила у Крагујевцу, Веселиновић каже да се повећава производња.

“У 'Стелантису' у Крагујевцу увелико ради и трећа смена. Електрична 'панда' се производи, извоз иде и махом су то тржишта која су намењена земљама Европске уније – Италија, Шпанија, Француска и делом јужна Африка. Према Блиском истоку засад се отвара тржиште и то повећава свакако производњу када су у питању готови аутомобили”, наводи Веселиновић.

Иста ситуација је и у фабрикама које производе аутомобилске делове.

“И ту расте производња, с обзиром да расте и тражња за полупроизводима, односно деловима, што на неки начин показује да аутомобилска индустрија у Европи полако излази из кризе. Не можемо да кажемо да је изашла из кризе, али да излази полако из кризе”, поручује Веселиновић.

Указује да не би био добар неки глобални удар који би је додатно пореметио наредних месеци.

“Свакако сви ти глобални удари, а нарочито конкуренција која долази од кинеских произвођача, у великој мери се одражавају и на производњу аутомобила и аутомобилских делова и овде код нас у Србији”, додаје професор.

"Стелантисова фабрика у Крагујевцу једна од ретких која успешно послује"

На питање шта домаћа аутомобилска индустрија може да уради како би искористила то што је европско тржиште ушло у бољу фазу, Веселиновић каже је "Стелантисова" фабрика у Крагујевцу једна од ретких која успешно послује у тој групацији.

“Као што знате, 'Стелантис' је чак шест погона у Европи угасио, дакле престали су са радом до даљњег. Једна од ретких фабрика која успешно послује, повећава производњу и очито има конкуренте на аутомобилској сцени, са аспекта квалитета и цене за европско тржиште, је наша фабрика овде у Kрагујевцу, која свакако у великој мери може да подмири и потребе Европе и нека нова тржишта”, објашњава Веселиновић.

Поручује да је то значајан помак и одличан сигнал да се повећава производња.

“У 'Стелантису' је до пре месец дана радило око 1.700 радника у Kрагујевцу. Нека бројка од 2.500 до 3.000 би била идеална и производња која би пратила тај повећани број радника, а то се управо дешава од ове јесени и са почетком производње у трећој смени и са најавом 'цитроена Ц3', која се свакако очекује да у серијској производњи крене, што ће у великој мери помоћи и поправити перформансе и аутомобилске индустрије Србије, у овом случају 'Стелантиса' у Србији, и свакако допринети неким новим тржиштима и побољшању извозних перформанси”, наводи Веселиновић.

Говорећи о томе када би европска аутомобилска индустрија могла коначно да изађе из кризе, Веселиновић каже да треба испратити какви су резултати у последњем кварталу ове године, као и да су у претходна два квартала остварени позитивни трендови.

“Излазак из кризе генерално на нивоу националне економије и на нивоу гранских индустрија, у овом случају аутомобилске индустрије, може да се каже да је у правом смислу те речи остварен – у два квартала имамо позитивне трендове. Морамо да сачекамо још ових месеци и по дана до нове године, да званично потврдимо, односно да статистички видимо да је дошло до побољшања у свим тим сегментима, када је у питању аутомобилска индустрија и производња аутомобилских делова”, наглашава Веселиновић.

Стиже ли у Србију и кинески "Cherу Аutomobile"

Ипак, напомиње да у наредном периоду треба очекивати да се кинеска конкуренција повећа када је у питању производња електричних аутомобила.

“Не смемо да заборавимо, и то је сигурно будућност, да Kинези већ имају фабрику у Турској, најава је у Мађарској и Шпанији. Колико видим, и Србија је ту негде на мапи, када је у питању кинески произвођач 'Cherу Аutomobile' који је најавио потенцијално одређене погоне у Србији, када је у питању производња електричних аутомобила, што може да представља једно мапирање Србије, као једне од ретких земаља у Европи, са овим земљама које спадају у ЕУ, а високо су развијене, које ће производити аутомобиле на електрични погон, неко време и на хибридни погон”, објашњава професор.

Ипак, треба бити обазрив јер је, како каже, “Европа сама себи скочила у стомак”.

“Декарбонизацију је убрзала, емисију ЦО2 је такође пооштрила, увела зелене одређене тарифе. Просто полазила је од тога да, без обзира на све то што доноси електрични аутомобил и све предности економске, и еколошки аспекти буду врло битни. То не смемо да занемаримо, јер Америка и Kина су две највеће економске силе у свету. Два највећа загађивача екологије у свету су Kина и Америка, само обрнутим редоследом”, истиче Веселиновић

На основу тога, додаје, можемо видети колико је тај еколошки аспект битан.

“Ту морамо да будемо врло обазриви и када је у питању Kрагујевац и када је у питању уопште аутомобилска индустрија, али не смемо да будемо ригидни па по сваку цену једноставно да угушимо све оно што су тенденције и у наредном периоду”, поручује Веселиновић.

Поред тога, напомиње, важно је стварање доброг пословног амбијента.

“Европа не може да се такмичи са Kином у експлоатацији ретких минерала, Kинези ту доминирају, имају их на својој површини и ту су просто у предности у старту, у предности су и технолошки били много више, сада се та технолошка зависност смањује, али чини ми се да је добро да је кинеска конкуренција присутна у Европи, очекујемо је и у Србији, јер свима ће бити боље. Од здраве конкуренције, ова бранша економије, конкретно од аутомобилска индустрија, само може даље да напредује и остварује боље пословне резултате”, закључује Веселиновић.

петак, 07. новембар 2025.
11° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом