субота, 10.12.2022, 05:50 -> 06:01
Извор: РТС
Аутор: Марија Миладиновић Лисов
Друштвена одговорност компанија, све чешћи услов за извоз на тржиште ЕУ
Нефинансијски извештај о правима радника, заштити животне средине и антикорупционашким мерама морају да објаве све фирме са више од 500 запослених, а то ће од 2026. морати и мала и средња предузећа. Тражи се усклађивање тих правила са Европском унијом, јер им је то све чешћи услов за извоз на њихово тржиште.
Друштвена одговорност за неке компаније је ствар пословног престижа, а некима и пут до медијске пажње. Ипак, изградња паркића и финансирање здравствених кампања више није довољно. Велики тржишни играчи су обавезни да извештавају јавност о томе колико енергије троше, како збрињавају отпад, да ли рециклирају...
"Како се односимо према теже запошљивим групама, колико запошљавамо особа са инвалидитетом колико смо отворени за младе без радног искуства. За сада је то обавеза да се извештај изда и казна наравно постоји уколико извештај није издат. Да ли садржи све податке то још увек нико не проверава", објашњава Тијана Копривица из "Делта холдинга".
Али, проверавају банке. Пре него што одобре кредит великој фирми, добро јој проуче нефинансијски извештај. Као и компаније из ЕУ када одлучују о добављачима. Немце на то обавезује закон о ланцу снабдевања.
"Што значи да ви ако имате неког добављача у Србији или неког добављача у Бангладешу не можете да кажете - па не знамо какви су тамо услови рада ни шта се дешава, ни да ли он загађује или не загађује", истиче Невен Мариновић из Форума за одговорно пословање.
Како унапредити права радника и еколошку одрживост
Стручњаци траже и да државне фирме почну да фаворизују добављаче који послују на одржив начин.
"Треба се ослонити на приватни сектор за унапређење радничких права и еколошке одрживости. Највећи проблем у Србији су третирање отпадних вода и отпада", сматра Урс Шмид, амбасадор Швајцарске.
Дејан Турк каже да у Словенији свако рециклира, постоје камере на сваком месту и нико више не баца у погрешне контејнере ствари јер су казне стварно велике.
"У Србији се ми трудимо да рециклирамо, али кад идем до тог контејнера, ја видим да има тамо унутра свашта. Неће то држава да уради својим регулативама, морамо ми, свака компанија, сваки човек сваки држављан да ради", оцењује Турк.
И у време кризе када се сваки динар рачуна и планира, потрошачка истраживања показују да су купци спремни да издвоје додатан новац за производ компаније која је препозната као друштвено одговорна. Ово посебно важи за производе ван категорије основних животних намирница и добара.
Коментари