Хоће ли воће из Србије наћи место на тржишту Блиског истока – потенцијал од милијарду потрошача
Хладњаче у Србији су пуне јабука, од чега је 70 одсто било спремљено за извоз у Русију. Уколико се до јуна не продају, оне ће изгубити на квалитету. Представници организације за храну и пољопривреду Уједињених нација, Владе Србије, Развојне агенције, Привредне коморе, произвођачи и извозници разговарали су на видео-конференцији о могућностима за извоз српског воћа и поврћа на тржиште Блиског истока, пре свега у Саудијску Арабију и Уједињене Арапске Емирате.
Једно од нових тржишта за могући извоз свежег воћа и поврћа из Србије је Блиски исток. Само Уједињени Aрапски Емирати увозе 80 одсто прехрамбених производа.
Директор Развојне агенције Радош Газдић истиче за РТС да је комплетно тржиште Уједињених Арапских Емирата, па и Блиског истока, изузетно захтевно, како у погледу квалитета и континуитета, тако и у погледу специфичности климатских услова који владају у том делу свету.
Наглашава да Србија као један од највећих произвођача прехрамбених производа, као и воћа и поврћа у овом делу Европе, има изузетан потенцијал да се отвори ка том тржишту.
"Има велике могућности које су кренуле добрим политичким односима, да би се и економија унапредила, да се обезбеди боље присуство како домаћих свежих производа од воћа и поврћа тако и прерађивачких капацитета који ће употпунити производе на тржишту Емирата и Саудијске Арабије", навео је Газдић.
Тржиште од милијарду потрошача
Прецизира да су најбитнији у сфери прехрамбене индустрије континуитет, квалитет и безбедност хране. Тржиште Емирата и Саудијске Арабије је транспортно прилично удаљено од Србије, али с модерним средствима транспорта и комуникације није недоступно.
"Оно што је најбитније код произвођача у Србији је поред тога што је реч о платежном тржишту, и то да оно комплетно расте изузетном брзином. Цео простор има потенцијал од око милијарду потрошача, што је у односу на ЕУ која има око пола милијарде потрошача, ново тржиште које експонцијално расте 10 д 30 посто годишње", указао је Газдић.
УАЕ су стабилно и платежно поуздано тржиште, али и више од тога. УАЕ су чвориште за снабдевање целог Блиског истока, Африке и Југоисточне Азије. Они су пут до Индије, субсахарске Африке и земаља у окружењу као нпр. Саудијске Арабије.
"Отварање једног тржишта као што је Саудијска Арабија, Емирати отвара потенцијал ка земљама најближег окружења, али и на даље, деловима Африке, Азије где можемо промовисати наше производе", истакао је Гвоздић.
Свеже воће и поврће, али и прерађивачки производи
За сада на том тржишту најбоље иде свеже воће и поврће али је, како истиче, циљ Владе Србије и Развојне агенције већа, додатна вредност прерађивачким производима.
Споразуми са Саветом слободних зона Дубаија и Луком Абу Даби омогућавају убрзану процедуру и подршку за отварање српских фирми.
"То тржиште нама у индустријском смислу није непознато, већ традиционално имамо добре односе као с Емиратима тако и са Саудијском Арабијом. Постојање луке олакшава сарадњу, слободна зона поједностављује одређене процедуре омогућава се и једноставан приступ том потенцијалном тржишту", објашњава Газдић.
Наглашава да је Развојна агенција Србије матична кућа свих привредника у сваком сегменту њиховог развоја. Између осталог им пружа програме подршке за набавку опреме, наступања на иностраном тржишту, извозу, сертификовању, пројекте за даља инвестициона улагања како би задовољили капацитете на неком међународном тржишту.
Коментари