Читај ми!

Фискални савет: Циљеви Фискалне стратегије добри, потребне јасне мере

Фискални савет Србије оценио је да су циљеви фискалне стратегије владе за 2021. са пројекцијама за наредне две године добри, нарочито они који се односе на смањење субвенција и повећање јавних инвестиција, али да су мере за реализацију тих циљева недовољно разрађене.

У документу "Мишљење на Фискалну стратегију за 2021. са пројекцијама за 2022. и 2023" Савет подсећа да се у стратегији планира смањење фискалног дефицита са овогодишњег нивоа од 8,9 посто БДП-а на један проценат БДП-а током наредне три године уз смањење јавног дуга са скоро 60 одсто на 56 процената БДП.

Стратегијом се планира и велико побољшање структуре буџета тако што би се снажно смањило учешће државних субвенција и плата у јавном сектору у бужетским расходима, а повећало учешће јавних инвестиција.

Конкретно, Стратегија каже да ће се субвенције у 2023. номинално смањити на око 20 посто у односу на 2021, а да ће плате у јавном сектору у наредне три године да расту мање од 5,0 процената годишње.

По пројекцијама Стратегије, буџет не би оскудевао ни у пореским приходима пошто је прогнозирано да ће привредни раст у 2021. износити 6,0 процената, а у 2022. и 2023. години 4,0 посто.

Раст БДП-а покретале би инвестиције приватног сектора за које се очекује да ће у наредне три године реално да расту преко 10 одсто годишње.

Дајући позитивно мишљење о утврђеним циљевима, Савет међутм оцењује да нису јасно представљене кључне мере Владе које би довеле до очекиваног снажног раста приватних инвестиција од 10 посто годишње и последично релативно високог раста БДП-а.

Сматра такође да се у Стратегији не види како ће се у пракси ограничити раст плата у јавном сектору у средњем року, те да није приказан довољно чврст план темељног реструктурирања најважнијих државних и јавних предузећа који је неопходан за пројектовано смањење субвенција.

ФС заступа став да је приликом пројекције раста за 2021. годину био потребан опрезнију приступ, због неизвесности везаних за трајање и ефекте здравствене кризе, те да би довољно опрезна прогноза раста БДП-а била између три и четири одсто уместо 6,0 процената, "јер је много лакше прилагодити буџет на боља привредна кретања од очекиваних него обрнуто".

Привреда у 2021. години 

По процени ФС-а, привреда Србије ће 2021. годину највероватније започети с благим међугодишњим падом БДП-а услед високе упоредне основе из првог тромесечја 2020, након чега ће уследити доста висок раст у другом кварталу од преко 5,0 одсто.

Што се тиче структуре привредног раста у 2021, ФС је скептичан у погледу тога да ће планирани реални раст личне потрошње од 5,4 посто и укупних инвестиција од 13,3 процента довести до негативног учинка нето извоза од само 0,8 одсто БДП-а.

Планирани раст јавних инвестиција је, истиче Савет, економски оправдан, али велико повећање улагања јавних и државних предузећа тренутно, каже, није могуће јер су она оптерећена бројним проблемима у пословању, па је су потребне њихове темељне реформе како би то било остварљиво.

Што се тиче инвестиција приватног сектора, ФС сматра да држава треба да уреди амбијент за то, пре свега у области владавине права и смањења корупције, да би домаћа предузећа почела више да инвестирају.

"Раст зарада у јавном сектору од 5,0 процената економски оправдан"

Педвиђени раст зарада у јавном сектору од 5,0 процената идуће године, Савет види као економски оправдан, али критикује повећање плата од 10 одсто у кризној 2020. години, у којој ћемо, каже, забележити пад БДП-а од 1,5 процената. Сматра да је висок ниво издвајања за плате у јавном сектору Влада требало да решава буџетом за 2021, и да то не одлаже за средњи рок.

Планирано снажно умањење субвенција у средњем року са 2,7 посто у 2021. години на 1,9 процената БДП-а у 2023. представља добар смер фискалне политике, констатује ФС, али указује на то да нека неуспешна јавна и државна предузећа, којима је потребна помовх државе, могу предсатвљати ризик у погледу реализације овог циља.

Као додатни потенцијални ризик за јавне финансије види и растуће расходе за плаћање казни и пенала, који су у периоду од 2009. до данас државу коштали преко 120 милијарди динара, тј. преко 1,0 милијарду евра.

На крају, Фискални савет оцењује да у Стратегији није посвећена дужна пажња екологији и повећању издвајања за заштиту животне средине и комуналну инфраструктуру, што би, сматра, морало да буде један од најважнијих приоритета фискалне политике у средњем року, имајуци у виду да је загађење, према процени Европске агенције за заштиту животне средине, узрок 13.000 превремених смрти у Србији.

субота, 19. октобар 2024.
9° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи