Нормализација авионског саобраћаја

Вулкан са Исланда и даље прети, али је све више авиона на европском небу. Током дана обновљени летови са Чешком, Румунијом, Мађарском, Шпанијом. Путницима се препоручује да се о својим летовима распитају пре доласка на аеродром.

После пет дана незапамћеног поремећаја ваздушног саобраћаја, све више летова је успешно реализовано.

Светска метеоролошка организација прогнозира за наредне дане на Исланду низак ваздушни притисак који би помогао да се облак вулканског пепела рашчисти.

Авиони слећу и полећу, али треба још времена да се саобраћај врати на обим уобичајен за време док је вулкан Ејафјалајокул био само исландска туристичка атракција, а не светска невоља.

"Око три четвртине европског ваздушног простора је отворено, што омогућава од педесет до шездесет одсто летова. Прогноза је повољна и мало по мало за неколико дана биће успостављено нормално кретање путника у Европи", рекао је Брајан Флин из "Еуроконтроле".

Оживео је и београдски аеродром "Никола Тесла", али путницима се препоручује да не полазе у Сурчин пре него што код авио-компанија провере да ли ће одређеног лета бити.

"Данас су обновљени летови са Чешком, Румунијом, Мађарском, Тунисом, Швајцарском и Шпанијом, а делимично је успостављен саобраћај са Немачком" рекао је директор аеродрома "Никола Тесла" Велимир Радосављевић.

До краја дана требало би да буду обављени летови - "Јат ервејза" за Подгорицу у 17.25 и 21.35 часова, за Сарајево у 20. 50 и Скопље у 21.25 сати.

Стране компаније требало би да реализују летове за Сочи у 17.20 сати, Букурешт у 17.25, Тунис у 17.25, Тиват у 18. 55 и Подгорицу у 20 часова.

Током поподнева, "Јат" је отказао летове за Лондон и Стокхолм, што је учинила и "Алиталиа" за свој лет ка Риму. Компанија "Ники" померила је свој лет од поднева, а полазак је предвиђен у 22.35 сати.

Отказани су вечерњи долазни летови за Београд немачке "Луфтхансе" из Франкфурта и Минхена, док је потврђен лет из Прага у 23.20 сати.

Током поподнева забележена је изузетна попуњеност авиона на летовима за Барселону, Истанбул и два лета за Москву, наведено је у саопштењу.

После пет дана чекања путници успевају да се домогну жељених одредишта.

Брисел одбацује критике да је одлука о забрани летова била претерана, као што кажу авиопревозници, нервозни због финансијске штете која премашује милијарду долара.

"Рећи да су министри саобраћаја морали да реагују одмах је потпуно супротно томе како су ствари организоване у Европи. Такве одлуке су у рукама независних стручњака", каже европски комесар за саобраћај Сим Калас.

Европски произвођач авиона "Ербас" није, међутим, утврдио никакве нерегуларности пошто је завршио пробне летове над Француском и Немачком.

Да би време нелетења брже прошло, аеродромско особље у Прагу осмислило је да путнике забави показујући им делове аеродрома у које иначе немају приступ, а на Тајвану се један млади пар из Словачке - венчао.

Рођаци су код куће церемонију пратили преко интернета. Британци, чији су аеродроми још затворени, враћају се у домовину бродом краљевске морнарице.

Путници су како су знали и умели стизали до шпанске луке Сантандер, одакле ће, заједно са британским војницима који се враћају из Авганистана, око четрдесет сати путовати до домовине.

Затварање и отварање нашег ваздушног простора биће у складу са европском контролом летења из Брисела, а како сада ствари стоје наша земља налази се у такозваној "мекшој зони", где утицај вулканске прашине неће знатније утицати на летове.

Међутим, велики је проблем што многи који хоће да одлете за Америку из Србије за сада могу користити само јужне аеродроме, Рим, Барселону, Мадрид, Атину, Абудаби, Ларнаку, Истанбул.

Нове активности вулкана

Три кратера исландског вулкана и даље избацују пепео, али је облак мање густ, што значи да је остало мање пепела у кратерима, саопштила је исландска полиција.

Британска авио-служба упозорила је да нови облак вулканског пепела креће према главним ваздушним путевима, због чега је авиокомпанија "Бритиш ервејз" обуставила локалне летове, док је истовремено неколико земаља поново затворило аеродроме после јучерашњег отварања или је смањено коришћење ваздушног простора.

Највећи британски аеродроми су затворени, а чак и тамо где су отворени, летови су ограничени, као што је случај са аеродромима и Шкотској, у Единбургу и Глазгову.

Три лета кренула су јутрос са амстердамског аеродрома "Шипол" ка Њујорку, Шангају и Дубају, а "Луфтханза" је саопштила да је више њених авиона полетео из Франкфурта још синоћ.

"Луфтханза" ће послати 140 авиона ван територије Немачке ради повратка својих грађана са неких европских дестинација

Пољска, која је јуче отворила своја четири аеродрома, данас их је поново затворила, а затворила је за саобраћај и свој северни ваздушни простор за транзитне летове, због облака пепела.

Мађарска је затворила део свог западног ваздушног простора испод 6.000 метара због веће концентрације вулканског пепела, док је Ирска због временских (не)прилика продужила забрану летења.

Италија је отворила свој ваздушни простор у 6 ујутру, а у Француској су отворени поједини аеродроми како би се формирао ваздушни коридор за Париз.

Почели су и први летови из Азије за Европу већином у јужне ваздушне луке, а неки се обављају и преко Русије.

Препоруке Европске комисије за посебан визни режим  

Европска комисија је препоручила европским земљама да примењују посебна изузећа за путнике чије су визе истекле или немају визе, а блокирани су на аеродромима због поремећаја у ваздушном саобраћају након ерупције вулкана на Исланду, објаљено је на сајту ЕУ.

"Затварање европског ваздушног простора од 15. априла 2010. године значи да су прекинута путовања великом броју грађана трећих земаља којима су потребне визе за боравак или за транзит преко територије држава 'шенгена'. Зато се морају донети хитне мере како би се превладале различите ситуације", пише у саопштењу ЕК.

Европска комисија је предложила чланицама ЕУ да користе посебна изузећа за одређене категорије путника првенствено за особе које "имају визу за краткотрајни боравак, а истекла им је 15. априла или после тог" датума и за особе које "нису намеравале да уђу на територију држава чланица али су присиљене на то".

Првој категорији путника ће, како је предложено, бити омогућено да остану на територији држава "шенгена" до нормализације ваздушног саобраћаја без продужавања визе, док ће другој групи путника бити издаване визе без трошкова и без путног здравственог осигурања.

Председник Европског парламента Јежи Бузек оценио је да колапс у авионском и другим видовима саобраћаја, услед ширења облака пепела после ерупције вулкана на Исланду, погађа све грађане Европске уније и упозорио да ће оставити озбиљне последнице на неке од привреда Уније.

Посланици су истакли економски удар који је овај прекид саобраћаја изазвао и предложили да се из европског буџета издвоји новац за помоћ ваздухопловним компанијама, а социјалисти, либерали и зелени сложили су се да је ова криза показала неопходност побољшања железничке мреже у Европи.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 28. септембар 2024.
28° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи