РАТЕЛ: Мобилни оператори побољшали услуге, близу смо европског врха
МТС, А1 и Јетел остварили су побољшање квалитета услуга у Србији и приближили се горњем стандарду мобилних оператора у европским земљама које су већ увеле 5Г технологију, указује анализа РАТЕЛ-а. Простор за напредак је у пружању услуга у железничком саобраћају. Бранко Мирковић, представник РАТЕЛ-а, каже за РТС да је циљ истраживања био да корисници имају независан приступ информацијама, а оператори увид где могу да унапреде услуге.
Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) је у периоду од септембра до децембра 2023. године спровело упоредна мерења и анализу параметара квалитета услуга мобилних комуникационих мрежа сва три оператора (МТС, А1, Јетел) мобилних електронских комуникационих мрежа – "бенчмарк" мобилних мрежа.
Руководилац службе за мреже, услуге и електронску опрему у РАТЕЛ-у Бранко Мирковић каже за РТС да је крајњи циљ истраживања да корисници на објективан и независан начин имају увид у квалитет услуга које пружају мобилни оператори у Србији.
Описује да је стратегија мерења и анализе озбиљна и да процес траје најмање три месеца, а да му претходи ангажовање независних европских агенција које спроводе истраживање на терену.
"Како то изгледа у пракси? Возила у којима је постављена мерна опрема иду кроз Србију унапред дефинисаним рутама. Опрема је идентична за сва три мобилна оператора и истовремено се мере различити параметри који утичу на услуге које се пружају крајњим корисницима", наводи Мирковић.
Како и где се спроводи анализа
Мерењима су обухваћени градови, путеви и железничке пруге широм Србије, а спроводе се већ седам година.
Мирковић истиче да је овогодишњи пројекат најобимнији и да је анализом обухваћено 55 градова, 17.000 километара путева, и више од 1600 километара пруга.
Методологија мерења подразумева да се анализирају квалитети преноса говорних услуга и преноса података, а расподељена су према различитим градовима, путевима и пругама.
"Градови могу бити мали, средњи и велики, а постоје и комплементарне зоне или 'хотспотови', где има много корисника, попут Београда, Новог Сада или Ниша. Тако је и у случају железничких пруга. Путеви су подељени на ауто-путеве, главне и руралне путеве", појашњава представник РАТЕЛ-а.
Резултати одлични, простор за напредак у железничком саобраћају
Саговорник РТС-а наводи да је у овогодишњој анализи приметан тренд пораста квалитета услуга коју МТС, А1 и Јетел пружају крајњим корисницима.
Сви оператори задовољавају критеријуме анализе у случају говорних услуга, док су МТС и А1 постигли скоро идентичне резултате.
"Простор за напредак је у пољу железничких коридора, где су резултати испод очекиваних нивоа. Надам се да ће нешто да учине у наредном периоду по том питању, поготово што је све више железничких коридора", сматра Мирковић.
Наглашава да је из године у годину видљив напредак оператора, а када се изведе средњи просек за 2023. годину, одступање од теоријски максималног резултата (100 бодова/процената) је око 10 одсто, што је горњи ранг у поређењу са европским земљама.
"Ако сам рекао да је сврха резултата да корисници имају независан приступ информацијама о квалитету услуга оператора, тако и сами оператори из ових анализа могу да закључе где мреже раде добро, а где треба да се унапреди и промени начин рада", закључује Бранко Мирковић из РАТЕЛ-а у разговору са РТС.
Коментари