Неке мучи граматика, а неке математика – шта су показали иницијални тестови у школама
На почетку школске године проверава се знање ученика које су понели из претходне. Учинак је, кажу наставници, половичан. Изненађује их слаба мотивисаност, елементарне грешке и не крију да су очекивали више. Тестови се не оцењују, али сваки ученик зна колико је бодова освојио и коју оцену заслужује.
Петаци и шестаци су у дилеми шта је управни, а шта неуправни говор, мучи их служба и врста речи, а неки заборављају и лик наставника.
"Углавном су уз глаголе знали да одвоје речцу не, али што се тиче именица и придева ту су одвајали не-пријатељ, не-укусан. У шестом сам мало била зачуђена, с обзиром на то да сам ја у та два одељења предавала, у једном моменту сам их питала ко вам је предавао прошле године они су ме само гледали, па се смејуље", наводи Жанка Станић, професорка српског језика у ОШ "Горња Варош" у Земуну.
Није им било до смеха када су на ред дошли задаци – запело је, кажу наставници, код основних математичких операција.
"Било је ученика који су на иницијалном тесту показали онолико колико су заслужили за оцену прошле године, неки су показали и више, али оно што је мене забринуло јесте да у пет одељења, у којима ја предајем, је само један ученик успео да уради иницијални тест максимално", истиче Бранислав Милошевић, професор математике у ОШ "Горња Варош" у Земуну.
Средњошколцима најтежа математика
Средњошколцима од руке не иде граматика, али препознају дело, аутора и епоху о којој су учили.
"Поредећи прошлу и ову годину рекла бих да су садржаји из књижевности бољи када су у питању дела, а да су граматички и књижевно-теоријски садржаји и читалачка писменост нешто слабији", каже Мирјана Гашић, професорка српског језика у Медицинској школи у Крушевцу.
Ученици сумирају утиске.
"Најтежа је била математика, а енглески је по мени био најлакши", каже Никола Поповић, ученик Машинско-саобраћајне школе у Чачку.
Василије Кнежевић сагласан је да је најтежа била математика, јер захтева континуирано вежбање.
"Из математике десет задатака – шест је са основног нивоа, три са средњег, једно са напредног и углавном ученици ураде основни ниво и то је проценат достигнућа", објашњава Мирко Лазовић, директор Машинско-саобраћајне школе у Чачку.
Ко су кривци за рупе у знању
Кривци за рупе у знању нису само наставници, тврде из Уније просветних синдиката. Опомињу да поред обимног градива, проблем прави и слаба мотивисаност ученика за коју су, кажу, одговорни и родитељи.
"Родитељи негирају низак праг знања својој деци. Целокупно питање у вези са иницијалним тестовима није на наставницима, него онима који праве програме. Да се уради нека озбиљнија анализа претходних година да признамо где смо и кренемо испочетка", наглашава Снежана Романдић из Уније просветних синдиката Србије.
Начелник Школске управе Министарства просвете Драган Филиповић наглашава да нема потребе да имају увида у иницијално тестирање.
"Резултате иницијалног тестирања раде стручна већа појединих предмета. Уколико се деси да има више негативних бодова, онда директор школе може да упути ка нама захтев за обављање стручно педагошког надзора над радом наставника", додаје Филиповић.
Да се не би учило за оцену већ за знање, наставници тврде да је кључ у мотивисању ученика. Кажу, то није само задатак за родитеље, већ и за све који су укључени у образовање деце.
Коментари