Да се летовање не претвори у ноћну мору - боље је да казну за прекршај у иностранству платите одмах
Време је годишњих одмора, а где год да се путује аутомобилом, кршење саобраћајних прописа возаче свуда кошта. Петар Величковић, новинар, који већ годинама прати ову тему, поред упозорења возачима да обавезно поштују саобраћајне прописе у иностранству, саветује да, ако направе прекршај одмах и плате казну. У противном би, истиче могли да се нађу на црној листи забране уласка у земље ЕУ. Потребно је и да се возачи на време информишу о посебним захтевима земаља у којима возе, па тако им кроз Грчку ако носе наочаре с диоптријом требају и резервне.
Петар Величковић упозорава возаче да је обавезно да поштују саобраћајне прописе и у нашој земљи, али посебно у иностранству, јер може да дође до бројних неприлика које ће нарушити ту хармонију годишњег одмора.
У Грчкој или у Хрватској, где наши грађани највише одлазе, ситуације су сличне као и код нас.
"У нашој земљи има тих полицијских аутомобила без обележја, тзв. пресретача. Њих имају у иностранству, готово у свим земљама на које наши путници традиционално иду. Црна Гора, Босна и Херцеговина, Словенија, Италија и нарочито у државама чланицама Европске уније постоји већи број тих камера за видео надзор", истиче новинар.
Посебно опомиње возаче да не треба да се опуштају на путевима у иностранству уколико нема патрола, саобраћајне полиције, јер то не значи да неће бити кажњени, већ напротив. Врло је могуће да их камере сниме у прекршају и да им казна стигне касније на кућну адресу.
Додаје и да закони у Хрватској или у Босни и Херцеговини прописују могућност привременог па и трајног одузимања возила. Међутим, то је за њихове возаче који су ухваћени у неком тежем прекршају, а већ су раније кажњавани за неке прекршаје који су супротности са законом о безбедности саобраћаја.
То се, прецизира, не односи на наше држављане који су у транзиту.
"Значи, може да нас заустави саобраћајна патрола на путу, да евентуално возачу који има прекршај напише казну или прекршајни налог.
Изгубљена документа и таблице у Грчкој
Догађа се, нажалост да се нашим возачима одузму и таблице с аутомобилима. Величковић каже да су то у Грчкој најчешће случајеви непрописног паркирања, за које је запрећена казна од 40 до 80 евра.
"Чули смо за случај преко друштвених мрежа човека који је остао без документа и без таблица због претицања преко дупле пуне линије. У таквим ситуацијама прво што морамо да урадимо јесте да се та казна плати у најближој пошти. Грчки полицајци обавезно остављају неки папирић на предњем ветробранском стаклу, најчешће код брисача. С тим папирићима се онда иде у локалну полицијску станицу и тражи се повраћај, то је доказ заправо, уплате, и тражи се повраћај таблица", објашњава Величковић.
Саветује и да наши возачи у Грчкој поведу са собом неког локалца, мештанина који би могао да им помогне. Није често, али указује да се дешава да грчка полиција једноставно одузме возачку и саобраћајну дозволу на одређени временски период.
То може бити до 20 дана за саобраћајну дозволу, а да онда та документа пошаље конзулату Србије.
А то онда значи да људи упадају у озбиљне неприлике, јер морају да траже алтернативни начин да се врате кући.
Шта треба у Грчкој, а не треба у Северној Македонији
Међутим, наводи и да свака држава има неке своје специфичности.
"Рецимо, у Северној Македонији није потребан противпожарни апарат, али у Грчкој јесте. У Грчкој је такође потребно да возачи који имају диоптрију, имају са собом резервни пар наочара", открива новинар.
Такође, додаје да је противпожарни апарат неопходан и у Бугарској.
Што се тиче оних који желе да возе туђи аутомобил у иностранству, морају да имају уверење, односно овлашћење управљања туђим возилом, јер може да им се деси, упозорава Величковић да буду враћени са границе.
Нећу да платим казну, вратићу се кући
Потенцијално, веома велики проблем је кад људи одлуче да не плате казну, врате се и после неколико месеци казна стигне на кућну адресу или стигне позив да се јаве суду.
"У том случају, заиста је препорука да се та казна плати, да се наша обавеза испуни, јер државе чланице, без обзира што Србија још није пуноправна чланица ЕУ, могу да затраже да та особа буде на црној листи и да јој буде забрањен улаз у све државе ЕУ. И то је заиста проблем који може трајати по неколико година, да се такви возачи скину са те црне листе", наглашава Величковић.
Зато апелује на возаче да, ако већ направе прекршај, онда и плате казну.
Благи раст цена половних аутомобила
Што се тиче информације да због еколошких разлога нећемо имати довољно половних аутомобила из Европе, Величковић наводи да су урадили истраживање и да ће се то односити на аутомобиле који су толико дотрајали да њихови делови не могу да се замене или преправе.
"Дакле, не очекујемо да аутомобили који су већ технички исправни у возном стању не могу да се увозе и даље у Србију. Што се тиче саме цене, и ове године имамо благи раст цена кад је реч о тржишту половњака у нашој земљи", истакао је Величковић.
Коментари