Како дете припремити за разговор са педагогом пред упис у школу
Следеће недеље почиње провера зрелости и упис деце у први разред. За разлику од деце којој дан када се уписују у школу представља радост, за родитеље је то посебан стрес јер неко процењује шта њихово дете зна и може. О томе како дете припремити за разговор са педагогом, односно психологом, за РТС је говорила психолошкиња Бранка Тишма.
Будући ђаци прваци, али и њихови родитељи увелико се припремају за полазак у школу. Провера зрелости и упис деце у први разред је од 3. априла до 31. маја, а заказивање термина за тестирање будућих првака је почело и ради се онлајн.
Школски психолог Бранка Тишма истиче да се деца самостално и самоиницијативно припремају већ у вртићу, разговарајући с другом децом и размењујући ишчекивање. То код деце није стрепња, већ радост, истиче Тишма.
"Они су годинама у вртићу, воле васпитачице, али треба им промена у начину организовања и учења, дуже могу да се концентришу него раније, укључују се у породичне активности, почињу интересовања за слова, бројеве, могу да препричају филмове, друштвено-социјалне ситуације", наводи психолог.
Како дете припремити
Бранка Тишма објашњава да је потребно најавити детету да се иде у школу на упис и да ће се тамо разговарати са психологом или педагогом, као и да ће они постављати различита питања о томе шта знају и умеју.
"То за децу није стресно, за одрасле јесте јер нам неко други процењује наше дете и има неку већу моћ да процени шта наше дете може, а шта не", рекла је Тишма.
Деци треба напоменути и да ће најпре разговарати заједно психолог, родитељ и дете, али да ће онда родитељ изаћи и испред канцеларије причекати.
На питање како да припремимо дете да се покаже у што бољем светлу, Тишма каже да је то битно родитељима, док је за децу важно да успоставе контакт и да могу да испричају и покажу оно што је важно.
На педагогу односно психологу је да процени тренутну зрелост детета, каквим менталним операцијама влада, чега воли да се игра, да ли воли да организује игру, или да посматра и касније се укључи.
"То је све битно када правимо одељења, да учитељи имају основне информације, како би успоставили што квалитетнији однос", напомиње Тишма.
Шта ако дете не покаже све што зна
Бранка Тишма објашњава и да постоје ситуације када дете не покаже све што зна, али то се примети по понашању детета и онда се забележи.
"Ја сам предлагала родитељима активности које да раде код куће да би се дете опустило, па за 15 дана поново закажете сусрет, да видите да ли сте добро проценили", истиче Тишма.
Напомиње да су наша деца интелектуално зрела за полазак у школу, али да им све више недостаје самосталност.
"Како време одмиче, све више одрађујемо ствари уместо деце, желимо да уживају, али уколико све радимо уместо њих, спутавамо њихов природан развој", напоменула је психолошкиња.
Није потребно да родитељи дете пред полазак у школу уче да читају, пишу, математичке операције, већ да се подстиче симболичко мишљење и да се, на пример, учи како да се сналази са свеском: да не притиска превише папир, да пише на свакој страници, да научи да искористи лист, да црта косе линије, да вежба фину моторику.
Савет Бранке Тишме је да, по завршетку теста, родитељ уради нешто заједно лепо са дететом, да би тај дан остао у лепом сећању.
Коментари