недеља, 19.03.2023, 16:16 -> 19:49
Извор: РТС
Аутор: Зоран Слепчевић и Милан Срдић
"Соко" прославио рођендан - жеља да се увече крене из Београда, а ујутру буде у Бечу
Да се враћа поверење у железнички саобраћај, потврђује податак да је за првих годину дана од отварања пруге за велике брзине од Новог Сада до Београда превезено готово три милиона путника. Први рођендан "Сокола" славио се са тортом и концертом, у два града.
Дуплирањем броја путника који путују возом између Новог Сада и Београда, за годину дана железница је постала доминантни начин превоза.
Након првих 85 километара пруге за великебрзине, гради се нових 108 до Суботице и пројектује 228 до Ниша, тако да ће до 2028. према најави надлежног министарства Србија имати више од 410 километара пруге за велике брзине.
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић каже да само земље са снажном економијом могу да граде овакве пруге.
"Не можете да гледате само колика је зарада, јер наравно да је цена карата нижа од економске цене, али ту морате да рачунате колико је мање аутомобила на путевима, а битно их је мање између Београда и Новог Сада, колико је мање загађења, колико је терета превезено брзом пругом, она се користи за карго превоз током ноћи од септембра, рачунајте колико се убрзало путовање и колико је мање других трошкова који се догађају када се не користи воз. Кад све то саберете та брза пруга има своју исплативост, зато се брзе пруге и граде", наводи Весић.
Усклађивање са европским стандардима
Увођењем брзог воза, пред компанијом "Србија воз" нашао се озбиљан задатак усклађивања услова путовања са стандардима европског железничког саобраћаја.
"Наш план је да организујемо саобраћај да преко Будимпеште можемо да идемо и за Аустрију и за Немачку и за Швајцарску, и због тога смо ушли у пројекат набавке нових возних средстава спаваћих кола, све за брзину 200 километара на сат, да бисмо могли да омогућимо нашим путницима да увече крену из Београда и ујутру се пробуде у најлепшим градовима Европе", каже директор "Србија Воза" Иван Булајић.
За првих годину дана "Соколом" је на деоници пруге за велике брзине превезено 1,6 милиона путника од укупно три милиона путника, на тој деоници инкасирано је 850 милиона динара. И док се не повеже са Суботицом и Будимпештом "Соко" ће и даље путовати до Новог Сада.
"Соко" већ годину дана уз Регио воз 24 пута дневно довози путнике из Београда и обрнуто.
Симбол сарадње Србије и Кине
Уз пругу у покрајини кинеске компаније граде и Фрушкогорски коридор, чији је део и четврти новосадски мост, али и тунел кроз Фрушку гору. Прошле године две земље достигле су историјски максимум у робној размени, а планира се да ове Кина и Србија заврше преговоре о слободној трговини.
"И након тога заиста је небо граница и за наше односе, али и за нашу домаћу привреду, привреднике и за атрактивност Србије као инвестиционе дестинације и за друге западне компаније које ће онда моћи да своје производе и услуге пласирају на тржиште НР Кине“, истиче премијерка Ана Брнабић.
Амбасадорка НР Кине у Србији Чен Бо истиче да је деоница брзе пруге Београд - Нови Сад симбол и добар пример обострано корисне сарадње Кине и Србије, односно и иницијативе „Појас и пут“.
"Кинеске компаније тренутно убрзавају изградњу деонице Нови Сад - Суботица", навела је амбасадорка.
Гради се на више места истовремено, уз пругу се реконструише девет и граде три нове станице и 49 надвожњака, подвожњака и вијадукта.
Нових 108 километара до мађарско-српске границе требало би да буде завршено до краја наредне године. Мађарска страна би свој део требало да заврши до краја 2025. Када се то деси, путовање од Београда до Будимпеште, смањиће се са садашњих осам на нешто мање од три сата.
Коментари