Читај ми!

Србија преговара о куповини 24 борбена авиона "рафал", које су његове перформансе

Након завршене вежбе "Ватрени штит 2022", председник Александар Вучић потврдио је да Србија жели да купи 12 потпуно нових француских вишенаменских борбених авиона "рафал" и додао да се преговара са једном земљом о куповини 12 половних. То значи, оцењују упућени, да Србија прави потпуни заокрет када је у питању борбена авијација и прелази на западну технику.

Симболично у години када се најављује набавка 24 француска авиона обележава се 110 година сарадње са Француском на пољу авијације. Те 1912. на школовање у Француску Краљевина Србија послала је првих 6 пилота на обуку, подсећа Бориша Мандић, некадашњи пилот "мига-21", и додаје да се ове године истовремено обележава и 60 година од како "мигови" чувају наше небо.

"То су фини јубилеји, међутим у коначној варијанти. Неће бити пресудно ни пријатељство са Русијом, ни савезништво са Француском, одлучиће прорачун, одлучиће оловка и папир. Колико ће то да кошта пореске обвезнике ове земље, то је прво. Друго, треба направити изузетно оштар заокрет, прећи с једне технике, с једне филозофије, с једних принципа, с једних метода рада на један сасвим нов. Нов, у смислу западне технике, француске технике, они су довели неке ствари до савршенства", каже Мандић.

Сматра се да је највећа предност "рафала" могућност обављања широког дијапазона борбених задатака истовремено, без обзира на временске услове и доба дана. Рафали имају интегрисан систем "Spectra" који пилоту омогућава упозорење на радарску видљивост, правовремено обавештење уколико је ка њему испаљена ракета, али Рафал може и да омета непријатељске нишанске радаре и ракетне системе који циљају користећи ласерске и инфрацрвене зраке.

Шта значи "вишенаменски"?

Када "рафал" полети да бомбардује непријатељске положаје, њему не треба посебна пратња која би водила рачуна о непријатељским системима ПВО и о непријатељским авионима, јер је он способан и за борбу у ваздуху, али и за уништење циљева на земљи.

"У 21. веку је врло значајно да је авион вишенаменски. Врло је важно да пилот и авион крену на задатак и буду апсолутно самостални да изврше мисију. Да не буде везан ни за земаљске системе, ни за јединице за навођење, ни за авионе из ваздуха за навођење. Захваљујући опреми коју 'рафал' има, он је способан за такву аутономију. Наравно услов је веома оспособљен пилот", додаје Бориша Мандић.

Авион је наоружан топом калибра 30 милиметара, а укупно има 14 подвесних тачака које могу понети 9,5 тона наоружања, ту спадају и ракете ваздух-ваздух, али и пројектили и бомбе ваздух-земља. "Рафале" покрећу два мотора који омогућавају највећу брзину од 2.223 километара на час (1,8 маха), борбени долет је 1.852 километара. Највећа висина лета је 16,8 километара, истиче произвођач. 

Када ће нови "рафали" слетети на Батајницу

Ако бисмо сад потписали уговор за "рафале", 10-12 година минимум ће бити потребно да први слети на Батајницу, указује Бориша Мандић и објашњава зашто.

"Треба променити и логистику и технику и средства и финансије и буџет и остало. А треба и Компанија Dassaultl да произведе нове. Они имају много наруџбина, негде 8, 9 земаља већ чека у реду", каже Мандић.

Такође сматра да је сада право време да се у Војној гимназији оформи одељење пилота, као некада, јер ће они, након гимназије и Војне академије, у најбољој форми бити тек за 10 до 12 година, тачно када дођу нови "рафали".

Корисници Рафала у региону и како се до сада показао

Хрватска је са Француском потписала уговор, вредан милијарду евра, за набавку 12 половних "рафала". То ће бити велики искорак, јер је постојеће хрватско ратно ваздухопловсто опремљено превазиђеним и застарелим авионима "миг-21". Грчка је најпре купила 18 авиона, да би потом потписала уговор за још 6 комада. Сви ће стићи након 2024. године.

До сада је произведено више од 200 "рафала" у различитим верзијама, а поред Француске користе га ратне авијације Египта, Катара, Индије. Коришћен је у сукобима у Афганистану, Либији, Малију, Ираку и Сирији. Показао се веома успешно.

Mана му је високософистицирана технологија, која је била подложна кваровима, али произвођач итекако ради на томе да авион буде што поузданији.

среда, 03. јул 2024.
16° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару